رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد

تکمیل متروی تهران در صورت تخصیص ۱۰ درصد یارانه خودرو های سواری

تکمیل متروی تهران در صورت تخصیص ۱۰ درصد یارانه خودرو های سواری

به گزارش آبیاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: فقط با ۱۰ درصد یارانه یک سال خودرو های سواری، میتوان تمام طرح های درحال اجرای مترو تهران را تکمیل کرد و اثر این اقدام پرارزش در کنترل و مهار تردد شخصی و درنهایت آلودگی هوا محسوس خواهد بود.



به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا علی سلاجقه در سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در نهمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که بامداد امروز (اول اسفند) در دانشگاه تهران شروع به کارکرد، آلودگی هوا و صدا را از مهم ترین مشکلات زیست محیطی برای شهروندان در کلانشهرها دانست و اظهار نمود: آلودگی هوا در سالهای اخیر به جهت توسعه بیش از پیش شهرها، افزایش بی رویه خودرو های سواری، تغییر محسوس الگوی تردد از «خودروها و خدمات عمومی» به «خودروی شخصی»، گسترش صنایع در اطراف شهرها به چالشی جدی تبدیل گشته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر عوامل انسان ساخت، تغییر اقلیم و رژیم مفرط خشکسالی و طبیعت بیابانی اطراف خیلی از شهرها و مناطق مسکونی کشور موجب افزایش محسوس ذرات با منبع گردوغبار و درنهایت تشدید آلودگی هوا شده است.
اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلان اینکه در دهه های اخیر اقدامات گوناگون مدیریتی و اجرائی درزمینه کاهش آلودگی هوا انجام شده است، اشاره کرد: راه اندازی و توسعه خطوط مترو بعنوان پاک ترین وسیله حمل و نقل عمومی، ایجاد و توسعه خطوط BRT، حذف خودرو های سواری کاربراتوری با جایگزینی خودرو های انژکتوری و با رعایت استاندارهای آلودگی در خطوط تولید، حذف سرب و گوگرد از بنزین و گازوییل از اقدامات باارزش انجام شده است.

سلاجقه اشاره کرد: خیلی از خدمات عمومی همچون بانک ها، تعدادی از خدمات خدمات دولتی و خریدها اینترنتی شده و توسعه چشمگیری در فضای مجازی یافته است البته با وجود اثربخشی کافی نیست و متأسفانه هنوز معضل آلودگی موجب رنجش شهروندان می شود.
تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوای کلانشهرها
وی در ادامه اظهار داشت: در چند سال اخیر سازمان حفاظت محیط زیست بمنظور برخورد علمی با این معضل، کلان پروژه ای را تحت عنوان «سیاهه انتشار» برای شهرهای بزرگ کشور تعریف کرد که تحت نظر کنسرسیوم دانشگاه های برتر به اجرا گذاشته شد. این پروژه از این نظر که توسط جمع چشمگیری از پژوهشگران دانشگاهی به انجام رسید، یک تجربه موفق علمی- گروهی نیز قلمداد می شود. نتایج این پروژه منابع اصلی آلودگی ها در کلان شهرها را مشخص کرد و اولویت اقدامات اجرائی بمنظور کاهش آلودگی هوا را نشان داد.
ذرات معلق، مهم ترین آلاینده هوای کلانشهرها
معاون رییس جمهوری با اشاره به نتایج این پروژه اظهار نمود: مهم ترین عامل آلاینده هوا در بیشتر شهرهای کشور ذرات معلق خصوصاً ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون است. قسمتی از این ذرات، دارای منبع طبیعی است که به ویژه در وضعیت وارونگی، سبب تشدید آلودگی محیط می شود و بخش های دیگر آن به خودرو ها و منابع ساکن مرتبط می باشد.

وی اضافه کرد: این تحقیق ضمن اعمال استانداردی عمومی برای تعیین میزان آلاینده در کلان شهرها، مکانیسم مهم دیگری از آلایندگی، تحت عنوان منابع سایشی را در منظر پژوهشگران پررنگ کرد. بعنوان مثال بیش از نیمی از ذرات تولیدی PM۲.۵ از خودرو های بنزینی در شهر تهران از چنین منبعی تولید و نشر می شود. این واقعیت نشان میدهد که توجه به منابع مختلف نشر خودرو ها کافی نیست و باید به کاهش تردد آنها به ویژه در وضعیت وارونگی، توجه بیشتری شود.

معاون رئیس جمهوری افزود: این منابع به لحاظ درگیری با عوامل گوناگون فنی و اجرائی (به لحاظ تعدد منابع تولیدکننده و یا دست کم مؤثر بر تولید آن) و ارتباط تنگاتنگ زیرساخت و مدیریت شهری، کیفیت و تنوع سبد سوخت کشور و مناطق شهری، فناوری های موجود در وسایل منابع متحرک و ثابت، سبک زندگی و البته شرایط آب و هوایی از پیچیدگی و تنوع خاص برخوردارست که تسلط بر این منابع آلاینده را دشوار کرده و هرگونه چاره اندیشی مؤثر در این خصوص را در دامنه برنامه ریزی میان مدت قرار می دهد.

سلاجقه اشاره کرد: بااینکه طبق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت قرار بو سهم خودرو های عمومی در مدت پنج سال (از سال۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰) از ۴۱ درصد به ۷۵ درصد برسد اما متأسفانه دلیلهای مختلفی ازجمله سیاست های قیمتی سوخت و خودرو همیشه در جهت تشویق استفاده از خودروی سواری در مقابل خودرو های عمومی بوده و نه فقط سهم ۷۵ درصدی حمل و نقل عمومی محقق نشده بلکه سهم خودرو های سواری بیش از گذشته رو به افزایش است. در حمل و نقل بین شهری هم قرار بوده در همین مدت سهم حمل و نقل عمومی از ۵۳ درصد افزوده شود ولی متأسفانه سهم حمل و نقل عمومی بین شهری به ۲۱ درصد کم شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: بااینکه به لحاظ جنبه های اجتماعی و اقتصادی در کشور، سیاست دولت همچنان مبتنی بر ارائه یارانه های سنگین به خودرو های شخصی به ویژه در بخش تولید و سوخت است، انتظار می رود که در کنار آن اعتباری عملیاتی نیز بمنظور توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو لحاظ شود چونکه فقط با ۱۰ درصد یارانه یک سال خودرو های سواری، می توان تمام طرح های درحال اجرای مترو تهران را تکمیل کرد و اثر این اقدام باارزش در کنترل و مهار تردد شخصی و درنهایت آلودگی هوا محسوس خواهد بود.
سهم قابل توجه موتورسیکلت ها در انتشار ذرات معلق
وی تصریح کرد: موتورسیکلت ها نیز سهم قابل توجهی در انتشار ذرات معلق دارند اما خوشبختانه ممنوعیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری می تواند در سال های آتی معضل آلودگی موتورسیکلت ها را کم کند و در این بخش همانند خودرو های بنزینی، تحولی محیط زیستی را رقم بزند.

سلاجقه در ادامه اظهار داشت: باتوجه به اهمیت خودرو های دیزلی بعنوان منابع اصلی انتشار ذرات، توسعه اتوبوس های جدید برقی و یا حداقل گازسوز و کاستن تردد اتوبوس های موجود دیزیلی از جنبه های دیگری است که لاجرم کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد. تقید جدی به عمر و معاینه فنی کامیون ها و کامیونت های دیزلی که به ناچار در شهر تردد می کنند، نیز جنبه های عملیاتی باید داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: هم اکنون با در دست داشتن سیاهه انتشار در کلان شهرها و شناسایی اقدامات کلان و راهبری در بهبود شرایط هر منطقه می توان امیدوار بود که برنامه ریزی در مجلس شورای اسلامی، دستگاه های اجرائی و به ویژه سازمان برنامه وبودجه کشور، شوراهای اسلامی شهرها خصوصاً کلانشهرها به نحوی هدفمند گره ها و نقاط مسأله دار در مدیریت آلودگی هوا را مدنظر قرار دهند.
مدیریت آلودگی هوا آینده محور باشد
وی با اعلان اینکه نگاه سنتی و مدیریت لحظه وقوع آلودگی هوا باید با نگاهی آینده محور، دانش محور و مبتنی بر برنامه ای چندلایه و چندمرحله ای جایگزین شود، تاکید کرد: در روش های موردبررسی در اقدامات پیشنهادی، مخرج مشترک عمده راه حل ها، توسعه فناوری و سرمایه گذاری بر به خدمت گیری دانش انباشته مراکز تحقیقاتی شامل توسعه صنایع کاتالیست، تولید و بهینه سازی وسایل نقلیه برقی، بهبود فناوری محیط زیستی به کار رفته در وسایل نقلیه در هر سطحی و درنهایت و در سطحی کلان بهبود کیفیت سوخت و بازبینی در سبد سوخت و بازار آن در کشور است.

سلاجقه اشاره کرد: دنیای امروز با رشد پلکانی فناوری های نرم و فضای مجازی به جهت درگیری با معضل جهانی سلامتی به نام کرونا اهمیت بخشی صدچندان به زیرساخت نرم و فضای مجازی و توسعه خدمات غیرحضوری را الزامی کرده و باتوجه به پوست اندازی سبک زندگی، بازگشت به عقب دراین زمینه نا ممکن شده است. گرچه لزوم دوری از تجمعات و استفاده از وسایل نقلیه شخصی، امکان بروز و تظاهر این توسعه در کاهش آلودگی هوا را فراهم نکرد اما اثربخشی مثبت آن وضوح صد درصد داشته است و طبعاً در وضعیت نرمال با لحاظ تمهیدات مدیریتی اثر خویش را بازنمایی خواهدنمود.

وی با تاکید بر لزوم برخورد آینده نگر دستگاه های ذی ربط با معضل آلودگی هوا، ضرورت رویکرد فناورانه و استفاده از تجربیات مدیریتی نوین در این خصوص را یادآوری کرد و از مراکز تحقیقاتی و بنیادهای سرمایه گذار و معاونت علمی ریاست جمهوری خواست به بعد مؤثر و تحول آفرین توسعه فناوری در این خصوص توجهی ویژه ای کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبات دولت برای کاهش آلودگی کلان شهرها اشاره کرد: خوشبختانه با حضور وزرای مربوطه و دستگاه های نظارتی کشور، ۶۲ مصوبه برای مدیریت آلودگی کلان شهرهای کشور داشتیم که مبتنی برداده های عملیاتی بوده است و در آن تکالیف دستگاه های مختلف، میزان پیشرفت هریک از این تکالیف و منابع اعتباری لازم مشخص شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه مدیریت آلودگی صدا و امواج را از دیگر وظایف دستگاه های دولتی توصیف کرد و اظهار داشت: حتما در حوزه مدیریت آلودگی صدا و امواج نیز وظایف خودرا انجام خواهیم داد و برای موفقیت در انجام این ماموریت دست همکاری به سمت همه مراکز علمی و اندیشمندان کشور دراز خواهیم کرد.





منبع:

1400/12/01
23:25:04
5.0 / 5
279
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد