مدیر طرح گیاهان دارویی خبر داد:

کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در سال زراعی جاری

کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در سال زراعی جاری

مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال به سبب وضعیت خشکسالی، تولید زعفران به نصف کاهش پیدا کند و در سال زراعی 1401 تولید زعفران 50 درصد نسبت به سال 1400 کاهش داشته است.


به گزارش آبیاری به نقل از خبرگزاری ایرنا از باشگاه توسعه کسب وکار یونسکو، بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید شده و خرید زعفران از ایران بیشترین رتبه را دارد و حجم زیادی از این تولیدات به خارج از کشور صادر می شود، اما حالا به سبب کاهش تولید زعفران، جایگاه ایران به عنوان خاستگاه زعفران جهان به خطر افتاده است.
در این زمینه مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و مشاور وزیر اظهار داشت: بالا رفتن قیمت زعفران به سبب کاهش میزان تولید بوده است.
«حسین زینعلی» درباب آخرین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کشت گیاهان دارویی اظهار نمود: با اهمیت ترین کاری که انجام داده ایم این است که تولید و خودکفایی در حوزه تعدادی از گیاهان دارویی را رقم زده ایم. به عبارت دیگر هم اکنون در مورد تولید تعدادی از گیاهان دارویی همچون زعفران، در سطح دنیا رتبه اول را داریم.
وی اضافه کرد: با ۱۲۲ هکتار سطح زیر کشت، بیشترین سطح زیر کشت هم اکنون متعلق به ایران و از طرف دیگر حدود ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ما است.
زینعلی با اعلان اینکه ما اهتمام کرده ایم روی کیفیت زعفران کار نماییم، اضافه کرد: متأسفانه امسال به سبب وضعیت خشکسالی و این که کشاورزان در سالهای قبل ناامید شدند و پس کمتر به محصولات خود رسیدگی کرده اند، منجر به این شده که تولید زعفران به نصف کاهش پیدا کند و در سال زراعی ۱۴۰۱ تولید زعفران ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است.
مشاور وزیر و مدیر طرح گیاهان دارویی با اعلان اینکه صادرات یکی از بهترین روش ها برای افزایش توان اقتصادی هر کشوری است، افزود: بااینکه زعفران کمتری نسبت به سالهای قبل صادر کرده ایم اما به سبب بالا رفتن قیمت این محصول در بازارهای بین المللی، ارزش صادرات زعفران امسال رشد داشته و کاهش تولید، افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت زعفران را رقم زد.
وی افزود: با این تفاسیر مقدار کمتری را نسبت به سالهای قبل صادرات داشته ایم و چون ما تولید کننده اصلی در این مورد هستیم الان قیمت زعفران در بازارهای بین المللی، نیز بالا رفته است.
اما در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عدم حمایت مؤثر از زعفران کاران، همین طور هزینه های بالای تولید، جولان دلالان در فصل برداشت و از سویی جایگاه نامناسب ایران در صادرات مسائلی است که تا کنون حل نشده است.
زعفران محصول راهبردی کشاورزی ایران است و به حدود ۶۰ کشور جهان صادر می شود اما تا حالا از این ظرفیت استفاده مطلوب به عمل نیامده و بازارهای هدف ایران محدود است، سر و سامان دادن به اوضاع نامناسب آشفته بازار زعفران کشور به رغم تامین ۹۵ درصد زعفران دنیا هدف گذاری جدیدی را می طلبد که با دست به دست دادن همه ارکان زنجیره تولید و صادرات این محصول ارزشمند، محقق خواهد شد.

1401/05/09
13:05:21
5.0 / 5
716
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد