17 نکته درباره آلودگی هوای تهران

17 نکته درباره آلودگی هوای تهران

آبیاری: کلانشهر تهران دهه هاست که درگیر معضل آلودگی هوا است اما در چند سال اخیر این آلودگی شدت بیشتری گرفته است. طی این مدت طرح ها، قوانین و راهکارهای مختلفی برای کاهش و حل این معضل ارائه، تصویب و حتی اجرائی شده اند اما همچنان شاهد کاهش کیفیت هوا در پایتخت بوده ایم که به عنوانی چالشی بسیار مهم سلامت شهروندان تهرانی را تهدید می کند.



به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، آلودگی هوای تهران قدمت دیرینه ای دارد و حتی به دوران پیش از انقلاب اسلامی برمی گردد. امروزه نیز آلودگی هوای شهر تهران به معضلی برای تهرانی ها تبدیل گشته است که در بعضی موارد موجب ایجاد اختلال در زندگی و حیات آنها می شود. به جهت اهمیت این مساله به ۲۰ نکته ازصحبت های حسین شهیدزاده - مشاور معاون حمل و نقل ترافیک و مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- اشاره می کنیم:

*سال ها قبل یکی از نخستین آلودگی های اصلی در هوای شهر تهران ناشی از سرب موجود در بنزین ها بود که بمنظور بهسوزی بنزین، سرب به آن اضافه می شد اما از چند سال بعد استفاده از سرب در بنزین ممنوع گردید و کم کم این آلودگی از بین رفت.

*در مقطعی نیز آزبست که بیشتر به عنوان موادی در ایرانیت ها استفاده می شد، موجب آلودگی هوای تهران شد اما از وقتی که ورود و استفاده از آزبست در محصولاتی مانند کفشک های ترمز یا لنت های ترمز ممنوع گردید، این آلودگی نیز کم شد.

*مونوکسید کربن(CO) به دلیل تردد تعداد زیادی از خودرو های کاربراتوری و موتورسیکلت های قدیمی در سطح شهر گسترش یافت که از سال ۸۲ جلوی تولید خودرو های دارای موتور کاربراتوری مانند پیکان، رنو و پراید گرفته و سبب شد این آلودگی نیز به تدریج کاهش پیدا کند.

* بعد از مدتی خودرو ها از کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شدند و میزان مونوکسید کربن تولیدی آنها بسیار کمتر شد و خودرو های پاک تر جایگزین شدند. خودرو های کاربراتوری کم کم فرسوده یا فروخته و به شهرهای دیگر منتقل شدند، بنا بر این امروزه حدودا هیچ روزی را در سال نداریم که هوای پایتخت به سبب مونوکسید کربن آلوده باشد.

*دی اکسید گوگرد(SO۲) یکی دیگر گازهای آلوده کننده تهران بوده است. پس از آن که گازوئیل ها به گازوئیل یورو ۴ تبدیل شدند، میزان گوگرد موجود در آن بسیار کمتر شد و در نتیجه بعد از آنکه گازوئیل می سوزد، دی اکسید گوگرد کمتری تولید می شود.

*در سالهای اخیر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون آلاینده غالب پایتخت بوده اند.

*ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون غالبا منشأ طبیعی و کمتر منشا انسان ساخت دارند. این آلاینده بطور معمول با باد شدیدی که از مکان های دورتر فرا می رسد به تهران منتقل می شود. گاهی اوقات حتی از کشور دیگری وارد تهران می شوند. مانند تجربه آلودگی هوا در ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ که میزان زیادی خاک از روی بیابان های عراق و عربستان بلند شد و کل ایران حتی تهران را آلوده کرد.

*ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بطور معمول انسان ساخت هستند. بخش زیادی از این ذرات معلق از خودرو های گازوئیلی و موتورسیکلت های کاربراتوری تولید می شوند که هنوز در شهر تردد می کنند اما اگر از خودرو های انژکتوری - که دارای تجهیزات کاهش آلاینده نیز هستند- استفاده نمائیم مسلما آلودگی کمتری را شاهد می باشیم.

*در ماه های اخیر باتوجه به گرمای هوا و آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار و تردد وسایل نقلیه شاهد جولان آلاینده ها در تهران بوده ایم. ترکیب آلاینده ها و افزایش شاخص ازن، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ و ۱۰ میکرون بصورت همزمان خیلی کم رخ می دهد چونکه اگر ذرات معلق بالا باشند، ازن را جذب می کنند و ازن مقداری پایین تر می آید اما ذرات معلق در زمان حضور گرد و خاک امکان افرایش هر دو بصورت همزمان وجود دارد و به سبب این همزمانی مسلما آلاینده ای که غلظت بیشتری دارد شاخص را بالا می برد و می تواند آلاینده خطرناک تری باشد.

*در روزهای گرم تابستان به سبب تابش شدید نور خورشید امکان افزایش تولید ازن در تهران بسیار برقرار است و این مساله موجب می شود که ازن در جو نزدیک به تنفس ما تولید شود. ازن در جو بالا بسیار مفیدست چونکه جلوی اشعه ماورای بنفش را می گیرد اما در سطح تنفسی انسان ها موجب ابتلا به بیماری هایی مانند بیماریهای مجاری تنفسی می شود. ازن تنها در ایام گرم تابستان وجود دارد و در زمستان تولید نمی گردد بر عکس ذرات معلق که احتمال تولید آن در همه فصل های سال وجود دارد.

*هر کدام از آلاینده ها خطراتی را به لحاظ تفاوت میزان غلظت شان دارند که برای مقایسه راحت آنها با یکدیگر غلظت ها را تبدیل به شاخص کرده اند. به عبارتی شاخص ۱۳۰ در هر آلاینده ای چه ازن و چه ذرات معلق به یک اندازه می تواند برای سلامتی انسان خطرناک باشد.

*یکی از راهکارهای پیش بینی شده برای کاهش آلودگی هوا تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ است. این قانون ۳۴ ماده دارد و ۱۸ دستگاه دارای تکالیفی بر طبق این قانون هستند اما این قانون به درستی اجرا نشده است.

*قانون هوای پاک بسیار قانون پیشرو و خوبی است و عمده ترین دلیل عدم اجرای قانون هوای پاک بار اقتصادی آنست چونکه متولیان اجرای این قانون نگران وضع اقتصادی مردم هستند که با خودرو ها و موتورسیکلت ها امرار معاش می کنند مانند پیک های موتوری یا رانندگان تاکسی های اینترنتی. در حقیقت اجرای این قانون ممکنست مشکلات اجتماعی را به وجود بیاورد اما باید به هر نحوی شرایط را برای اجرای قانون هوای پاک فراهم آورند و مسلما بعد از اجرای آن میزان اثرگذاری بالای آنرا می توانیم بسنجیم.

*اجرای این قانون می تواند به کاهش آلودگی هوای تهران کمک نماید بدین سبب برای اجرای آن باید به افرادی که توان مالی کافی برای کاهش آلایندگی وسیله نقلیه خود یا تعویض آن با وسیله نقلیه کم آلاینده را ندارند وام های مناسبی از جانب دولت داده شود و مردم از درآمد به وجود آمده برایشان قسط وام ها را پرداخت کنند. با این روش خودرو ها و موتورسیکلت ها دیگر آلاینده ندارند. نخستین قربانی خودرو ها و موتورهای آلاینده راکب آنها هستند و خود بیش از همه در معرض قرار می گیرند.

*در حال حاضر هیچ جریمه ای برای عدم معاینه فنی موتورسیکلت ها وجود ندارد حتی وقتی پلیس موتوری را متوقف می کند تنها اسناد موتور و گواهینامه را از او دریافت می کند و به دنبال چک کردن معاینه فنی موتور نیست. حتی شاید خیلی از افراد دارای موتورسیکلت از این قانون خبر ندارند تا برای دریافت معاینه فنی برای وسیله نقلیه خود اقدام نمایند البته راهکار کاهش آلودگی هوای تهران تنها معاینه فنی موتور سیکلت ها نیست و این مورد تنها یکی از راهکارهاست.

*میزان آلایندگی خارج شده از اگزوز خودرو کمتر از میزان آلایندگی آن هنگام حرکت است چونکه خودرو درحال حرکت روی آسفالت موجب جدا شدن ذرات بسیار کوچکی هم از لاستیک و هم آسفالت می شود. با هربار ترمز گرفتن خودرو ذرات کوچکی از لنت جدا و وارد هوا می شود. ذرات معلق نیز که به دلیلهای دیگری تولید شده اند و روی زمین وجود دارند با حرکت خودرو باردیگر معلق می شوند و در هوا آنها را مجدد تنفس می نماییم.

*راه حل اصلی و اساسی برای کاهش آلودگی هوا موفقیت در کاهش تردد خودرو ها است و کاهش تردد خودرو به مفهوم محدودکردن دسترسی مردم نیست بلکه باید راهکار جایگزین را پیدا کنند. به عنوان نمونه در وضعیت وجود حمل و نقل عمومی بهتر و قابل اطمینان مردم خود استفاده از حمل و نقل عمومی را بجای استفاده از خودرو های شخصی انتخاب می کنند.





منبع:

1401/05/13
13:35:11
5.0 / 5
235
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد