گرما تهدیدی برای سبد غذایی

گرما تهدیدی برای سبد غذایی

آبیاری: به گزارش آبیاری، خراسان رضوی گرمای بی سابقه، گندم و عرضه جهانی غذا را تهدید می کند.


به نقل از ارث، جهان درحال گرمتر شدن است و شاید میتوان اظهار داشت که تنها در رابطه با روزهای تابستانی نیست و این یک تغییر پیچیده و جهانی است که الگوهای فصلی را تغییر می دهد، شرایط آب وهوایی شدید، خشکسالی های شدید و امواج گرما را تشدید می کند و در نتیجه بر عرضه مواد غذایی ما تاثیر می گذارد.
این مطالعه بر روی احتمال افزایش دماهای شدید بخصوص با تمرکز بر مناطق تولید گندم ایالات متحده و چین متمرکز است که می تواند عملکرد محصول را تخریب کند. میانگین دمای سطح جهانی در دهه گذشته ۱.۱ درجه سانتی گراد بالاتر از دمای بین سالهای ۱۸۵۰ و ۱۹۰۰ بوده است.
اگر به محصولات گندم زمستانه نگاه نماییم. آنها رشد خویش را در پاییز آغاز می کنند و تابستان بعد برداشت می شوند. دمای بالای بهار، زمانیکه گیاه درحال گلدهی است، می تواند بر رشد گندم تاثیر بگذارد. رکوردشکنی گرما اغلب با رکوردشکنی خشکسالی همزمان می شود. این دو تهدید در کنار هم می توانند فصل رشد را بشدت کاهش دهند.
با عنایت به این که ایالات متحده و چین تولیدکنندگان غلات قابل توجهی برای جهان هستند، شکست همزمان محصول یا شکست همزمان با سایر محصولات اصلی می تواند بر قیمت و در دسترس بودن مواد غذایی جهانی تاثیر زیادی بگذارد.
علاوه بر این، نتایج مطالعات نشان می دهد که تغییرات آب وهوایی امکان دارد بروز آفات و بیماری هایی را که بر گندم تاثیر می گذارند تشدید کند و به چالش های پیش روی تولید گندم بیفزاید. تغییر الگوی آب وهوا همینطور می تواند چرخه های معمول کاشت و برداشت را مختل کند و سبب عدم اطمینان بیشتر کشاورزان شود.
مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ در Nature Climate Change منتشر گردید و نشان داده است که اگر دمای کره زمین تا دو درجه سانتی گراد افزایش یابد، عملکرد گندم به صورت متوسط ۶ درصد در سطح جهان کاسته می شود. این کاهش امکان دارد قابل توجه به نظر نرسد اما با عنایت به میلیاردها نفری که به گندم بعنوان غذای اصلی متکی هستند، تاثیر آن می تواند قابل توجه باشد.
کشاورزان و محققان برای کاهش این اثرات، درحال بررسی راهبردهای مختلف سازگاری هستند و اقدام اجتماعی جهانی مورد نیاز است.




منبع:

1402/03/18
14:25:16
5.0 / 5
404
تگها: آب , محصولات , هوا
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد