خرمای خوزستان و چالش های صادرات آن به هند

خرمای خوزستان و چالش های صادرات آن به هند

آبیاری: در امتداد ایجاد این ارتباط تجاری بین استان خوزستان و همین طور بمنظور عرضه خرمای استان در کشور هند، سفیر جمهوری اسلامی در این کشور هماهنگی و برنامه ریزی های مختلفی را در دست پیگیری دارد.


وی با تاکید براینکه خوزستان استعداد و ظرفیت صادرات گونه های مختلفی از خرمای تولیدی به کشور هند را دارد اضافه کرد: تحقق این امر مستلزم حمایت دستگاه های مختلفی همچون سازمان جهادکشاورزی خوزستان از تولیدکنندگان است.
 
رئیس اتاق تجاری اهواز اشاره کرد: استان خوزستان طی سالهای اخیر با کاهش تولید خرما روبه رو شده که همچون عوامل آنرا می توان شور شدن آب اختصاص یافته به نخلستان ها در جنوب کشور و همین طور خشکسالی های چند سال اخیر دانست.
 
رئیس اتاق اهواز یادآورشد: همین طور افزایش نرخ حامل های انرژی و تداوم برداشت سنتی محصولات، میزان تولید خرما در خوزستان را با کاهش روبه رو کرده است.
 
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان به بخشی از مشکلات تولیدکنندگان این حوزه اشاره کرد و گفت: کمبود نقدینگی و همچنین ضعف در صنایع بسته‌بندی مانع جدی در مسیر توسعه فعالیت‌های تولیدی خرما محسوب می‌شوند.
 
رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا را به‌عنوان موانع توسعه صادرات این محصول عنوان کرد و یادآورشد: پیشنهاد می‌شود تا با همکاری‌های بین بخشی که صورت می‌گیرد، موارد مربوط به کاهش صادرات این محصول آسیب شناسی و در راستای افزایش سهم استان در صادرات خرمای به خارج از کشور برنامه‌ریزی دقیق و مشخصی صورت گیرد.
 

ضرورت تبدیل صنعت خرما از حالت معیشتی به تجاری

 
عموری ادامه‌داد: خرما در خوزستان از گونه‌های مهم و  متنوعی مانند برحی، کبکاب، گنطار، استعمران، زاهدی، دیری، عویدی، خاصی و حلاوی برخوردار است اما توسعه سایر ارقام تجاری باید در دستور کار دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان جهادکشاورزی خوزستان قرار گیرد.
 
وی تصریح‌کرد: درحال حاضر این محصول به صورت خام فروشی عرضه می‌شود و به‌همین دلیل لازم است تا در بخش فرآوری، تکمیلی و تبدیلی خرما در استان سرمایه‌گذاری‌ جدی صورت گیرد تا از این طریق شاهد اشتغال‌زایی بهتر و بالا بردن ارزش افزوده این محصول در خوزستان باشیم.
 
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان از نخل به عنوان گیاهی که دارای مزیت‌های فراوانی است یاد کرد و گفت: برهمین اساس می‌توان گفت که این درخت هیچ‌گونه دور ریزی ندارد و همه اجزا و بخش‌های نخل مورد استفاده قرار می‌گیرد بطوری که حدود ۳۲ فرآورده از خرما به دست می‌آید.
 
عموری تصریح‌کرد: این درحالی است که در کشور ما به دلیل ضعف در فرآوری و فقدان سرمایه‌گذاری لازم در این بخش، بیشتر خرمای تولیدی به صورت خام مصرف و صادر می‌شود؛ لذا ضروری است تا فناوری جدید وارد صنعت خرمای استان شود و نخل‌داری از حالت معیشتی خارج و جنبه تجاری و صادراتی به خود بگیرد.
 
بر اساس این گزارش، راه‌اندازی صندوق حمایت از خرما در خوزستان امری است که تحقق آن، گام‌های بلندتری برای احیاء، توسعه نخیلات و ارائه آموزش‌های مربوطه به منظور ارتقاء فعالیت‌های تجاری بخصوص با چشم‌انداز بازارسازی این محصول استان در کشور هند به دنبال خواهد داشت.
 
کارشناسان حوزه اقتصادی در حالی از کشور هند به‌عنوان بهترین بازار برای صادرات خرمای خوزستان نام می‌برند که تولید این محصول به عنوان یکی از ظرفیت‌های این استان گرفتار چالش‌هایی از جمله نبود زیر ساخت لازم صادراتی است.
 
سازمان جهادکشاورزی خوزستان اخیرا با انتشار گزارشی سطح زیرکشت نخیلات در ایران را ۲۶۲هزار هکتار و تولید خرما را ۱.۲میلیون تن اعلام کرد که از این میزان سطح زیر کشت ۴۱ هزار هکتار آن در استان خوزستان واقع است. این میزان سطح زیر کشت نشان دهنده جایگاه دوم خوزستان بعد از استان سیستان و بلوچستان در تولید خرما است.
 
بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از میزان ۱۷۰ تا ۲۳۰ هزار تن تولید خرمای این استان سالانه ۸۰ هزار تن  به خارج از کشور صادر می‌ شود اما حجم بسیار زیادی از خرمای تولید خوزستان به دلیل نبود زیرساخت‌های صادراتی از دیگر مبادی کشور به جز خوزستان صادر می‌شود.
 

برنامه ریزی صادراتی به هند مستلزم برآورد دقیق تولید استان

 
برخی بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که طی چندسال اخیر تولید این محصول در استان خوزستان به‌همان اندازه که در صادرات کاهش داشته با افت‌های متعددی همراه بوده است که از مهمترین دلایل آن شوری حقابه نخلستان‌ها (در پی خشکسالی های چندسال اخیر) و ایجاد تنش در درختان خرما است. این تنش باعث شده تا فرآیند تولید خرما در برخی نخلستان‌های خوزستان با خشکیدگی "برگ درختان" روبه‌رو شود.
 
بنا به اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان امسال تولید رطب و خرما در واحد سطح در نخلستان‌های خوزستان با بهبود وضعیت آب و کاهش قابل توجه شوری آن از ۵.۲ تن در هکتار به ۶.۳ تن در هکتار افزایش یافت و با یک جهش ۳۵درصدی نسبت به سال زراعی گذشته به رقم بی‌سابقه ۲۳۰ هزار تن رسید.
 

تمرکز نخل های خوزستان کجاست

تمرکز نخلهای خوزستان در کنار اروندرود ، کارون ، بهمنشیر ، شادگان ، بهبهان ، اهواز ، دشت‌آزادگان و هویزه می باشد.
1399/09/29
22:24:22
5.0 / 5
1668
مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد