استفاده از مازوت در صنایع:
از نداریم تا ناچاریم
به گزارش آبیاری آلودگی هوا داستان تکراری هر زمستان تهران و بسیاری دیگر از کلانشهرهاست. در سالهای گذشته هرگاه شاخص ها آلودگی بالای هوا را نشان می داد مسؤلان توپ را به زمین مردم می انداختند و استفاده از خودرو های شخصی و تک سرنشین را مثال می زدند. سال جاری به خاطر انتشار کرونا و اعمال محدودیت های ناشی از آن به نظر می رسید نه از آلودگی به سبک سال های گذشته خبری باشد و نه از مقصر دانستن مردم. با این وجود آلودگی سال جاری بیشتر از سال قبل عنوان شده است و اتفاقا مسؤلان باز هم انگشت اشاره خویش را به سمت مردم گرفتند.
به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا در ابتدای آلودگی هوا مسئولان همچون سالهای گذشته اهتمام می کردند توپ را در زمین مردم بیندازند و این دفعه در شرایطی که محدودیت های ناشی از کرونا وجود دارد به انتقاد از نوع مصرف آنها بپردازند. وقتی که صحبت از مصرف مازوت در صنایع شد، برخی مسئولان تکذیب کردند. صدا و سیما نیز با مراجعه به برخی نیروگاه ها منکر استفاده از مازوت شد.
اما اظهارات بعدی مقامات نشان می داد پای مازوت در بین است. برای نمونه عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - اظهار داشت: ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و بواسطه تحریم های بین المللی کسی خریدار شان نیست بدین سبب مجبوریم در بعضی از نقاط از سوخت مازوت استفاده نمائیم.
مهدی اسماعیلی - سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی - هم با وجود آنکه به سخنان کلانتری واکنش داد اما رسما استفاده از مازوت را عامل آلودگی هوا می دانست. بگفته اسماعیلی «به دلیل مصرف بالای گاز در کشور و عدم امکان تامین گاز کافی برای نیروگاه ها، بنا به دستور مراجع ذی صلاح از فرآورده های مایع نظیر گازوئیل و مازوت بعنوان سوخت استفاده می شود.»
کلانتری همین طور اظهار داشته بود: در ستاد کرونا آقای رئیس جمهوری و آقای دادستان کل کشور گفتند که باید قانون هوای پاک اجرا شود، ولی معاون دادستان کل بخشنامه کرده که شما مانع نشوید که نیروگاه ها مازوت مصرف کنند. یک مسئله پیچیده است که یا باید پالایشگاه و نیروگاه تعطیل شود، یا مازوت سوزانده نشود. در این میان اما رضا خشنودی - معاون قضائی دادستان کل کشور در حقوق عامه - اظهارات رئیس سازمان محیط زیست را تکذیب نمود و اظهار داشت: بخشنامه ای دراین زمینه از طرف معاونت حقوق عامه دادستانی کل صادر نشده است. از نظر دادستانی کل کشور منعی برای بازدید عوامل سازمان حفاظت محیط زیست از نیروگاه ها بمنظور رصد میزان و نوع سوخت مورد استفاده در آنها وجود ندارد.
سمیه رفیعی - رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس - در مورد آلودگی هوای تهران می گوید: سهم قابل توجهی از آلودگی هوای تهران یا ناشی از کارخانه های سیمان و نیروگاه های برق اطراف تهران و یا ناشی از فرسودگی ناوگان حمل و نقل است. رفیعی در توییتر با اشاره به جلسه روز شنبه خود با رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اظهار داشت: در آن جلسه در مورد آلودگی هوای تهران، اعلام کردم سهم قابل توجهی از آلودگی هوای تهران یا ناشی از کارخانه های سیمان و نیروگاه های برق اطراف تهران و یا ناشی از فرسودگی ناوگان حمل و نقل است.
بیژن نامدار زنگنه - وزیر نفت - نیز اظهار داشت: ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره ای نداریم و گازوئیل در حداکثر ممکن تحویل می شود و بیش از این امکان ندارد.
انتقاد وزرای انرژی از مردم
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود از رفتار قسمتی از مردم در باز کردن پنجره ها برای جریان هوا برای جلوگیری از کرونا در حین استفاده از گاز انتقاد کرده است.
اما سوالی که پیش می آید این است که چه میزان از مردم به رفتار دست می زنند؟ همین طور آنها چقدر در این حجم بالای آلودگی هوا نقش دارند. وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اگر مصرف برق کم شود مصرف مازوت هم کاهش پیدا می کند و همه تجربه ها در بحث صرفه جویی مصرف گاز با اولویت برق هم اجرا شود.
رضا اردکانیان - وزیر نیرو- هم مصرف بی رویه انرژی در کشور را مثل بیماری دانست که خونریزی داخلی دارد و هر چه به او خون تزریق می نماییم به جایی نمی رسیم. او تولید روزانه ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب گاز را رقم بزرگی خواند و اظهار داشت: قاره اروپا که نسبت به قاره ما سردتر است و جمعیتی بیش از هفت برابر ما دارد اما مصرف گاز آن حدود دو برابر ماست. مصرف گاز ما خیلی بالاست که بخش عمده آن در عرصه خانگی است.
اردکانیان افزود: همه همکاران ما در رسانه ها باید به شکلی فعالیت کنند که تجربه موفق تابستان با هنرمندی به مردم منتقل شود و ما اگر درصد بسیار کمی در بخش خانگی اصلاح مصرف نماییم، گرفتار خاموشی نمی شویم و صنایع ما با وقفه مواجه نمی گردد.
در وارونگی دما، ویروس کرونا زمان بیشتری در فضا می ماند
اما بنظر می رسد که اساسا راهکاری از طرف دولتمردان برای مهار وضعیت کنونی وجود ندارد. بطور کلی آلودگی هوا چهارمین علت مرگ در دنیا است که می تواند روی سکته های قلبی و مغزی، سرطان ریه، دیابت و…. موثر باشد. این مساله در وضعیت کرونا حساسیت ویژه ای می طلبد. دکتر علیرضا زالی - فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران - می گوید: «آلودگی هوا بوسیله ایجاد حساسیت ها، فرد مستعد مبتلاشدن به بیماری را در خطر مبتلاشدن به کرونا قرار می دهد. مژک ها نقش مهمی در سیستم تنفسی دارند همین طور در بیماری کرونا و زدودن فضای تنفسی از ویروس نقش به سزایی دارند که آلودگی هوا تاثیر بسیاری روی آنها دارد این در حالیست که در وارونگی هوا، ویروس کرونا زمان بیشتری در فضا می ماند.»
ذرات آلاینده هوا منجر به افزایش ۱۵ درصدی موارد مرگ و میر ناشی از کرونا می شود
دکتر عباس شاهسونی - رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت - نیز می گوید: آلودگی هوا با انتقال بیشتر بیماری کووید-۱۹ ارتباط دارد و در عین حال منجر به تشدید این بیماری می شود. باید توجه کرد که آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از کرونا می شود.
وی ادامه می دهد: حال باید توجه کرد که مسیر ورودی آلودگی هوا به بدن، بوسیله سیستم تنفسی است و ریه ها و سیستم تنفسی را درگیر می کند. این مساله موجب کاهش ایمنی فرد می شود. کرونا نیز افرادی را که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیشتر درگیر می کند و این یک مسیر افزایش انتقال و تشدید کرونا به سبب آلودگی هواست.
ذرات معلق هوا مسیر ورود کرونا به دستگاه تنفسی
شاهسونی همین طور ذرات معلق را یک مسیر ورود ویروس کرونا به بدن می داند و می گوید: یک مسیر دیگر آن، این است که ثابت شده است که ویروس کرونا می تواند روی ذرات معلق ریز بچسبد و وارد سیستم تنفسی فرد شود و ذرات معلق در هوا می توانند یک نوع مسیر انتقال برای کرونا باشد.
وی می افزاید: در عین حال باید توجه کرد افرادی که در مناطق آلوده زندگی می کنند، سیستم تنفسی لطمه پذیرتری دارند. بر این اساس افرادی که در تهران زندگی می کنند، قاعدتا نسبت به افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می کنند، سیستم تنفسی شان لطمه پذیرتر است. برای اینکه دائما با آلودگی هوا مواجه دارند بدین سبب باتوجه به این مسیرها، آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا هم موجب افزایش موارد مبتلاشدن و هم موارد مرگ ناشی از کووید-۱۹ می شوند.
اینکه اعداد و ارقام چه روایتی از جامعه مصرفی حکایت دارد به کنار؛ در روزهایی که کرونا همچنان جان شهروندان را می گیرد، بنظر می رسد انتظار از تغییر شیوه مصرف گاز واقع بینانه نیست. بخصوص آنکه در وضعیت کنونی هرکس برای آنکه به کرونا مبتلا نشود، تلاش می کند خودرا در معرض یک سرماخوردگی ساده نیز قرار ندهد. بدین سبب بعید می رسد انداختن توپ به زمین مردم نتیجه بخش باشد. اتفاقا این دولتمردان هستند که باید وارد میدان شوند اما آلودگی هوا قصه روز گذشته و امروز نیست که بتوان امیدوار بود به زودی حل شود چه بسا اگر ظرف مدت کوتاه حل شدنی بود باید در همه این سالها حل می شد. بدین سان علاوه بر یک راهکار طولانی مدت راهکار کوتاه مدتی نیز وجود دارد و آن تعطیلی موقت تهران و کلانشهرهای آلوده است؛ چیزی که در جلسه روز شنبه کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوا استان تهران مطرح شده بود.
به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا علوم پزشکی تهران بگفته عبدالرضا چراغعلی - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران - خروجی این جلسه تصویب تعطیلی استان تهران در ایام یکشنبه و دوشنبه و به مدت دو روز بود. قرار بود همان روز شنبه به هیات وزیران ارسال شود و نتیجه آن نیز تا روز گذشته اعلام گردد. اما چنین اتفاقی نیفتاد و گویا این دفعه هم مردم باید فکری به حال خود کنند..
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب