۳ استان بهره مند از بزرگ ترین پروژه های آبرسانی و تولید برق

۳ استان بهره مند از بزرگ ترین پروژه های آبرسانی و تولید برق

به گزارش آبیاری ایرنا- مردم استانهای ایلام، کرمانشاه و هرمزگان امروز (۲۰ خردادماه) در چارچوب پویش #هر هفته الف_ب_ایران شاهد افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی بزرگترین پروژه های تولید برق و آبرسانی با دستور رئیس جمهوری از راه ارتباط تصویری بودند.


آغازعملیات اجرایی ساخت نیروگاه بخار سیریک با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات در میناب، افتتاح واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام در بندرعباس، آبگیری سد مخزنی کنجانچم در ایلام، افتتاح ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی طرح گرمسیری در ایلام و افتتاح ۴ هزار و پنجاه هکتار شبکه اصلی و زهکشی طرح گرمسیری در سرپل ذهاب طرح های هستند که امروز راه اندازی شد.
طرح بزرگ سامانه گرمسیری بعنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیاردریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از راه تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمینهای منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.
با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استانهای کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمینهای دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن این که از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب هم سهم بخش صنعت است.
در ادامه به جزئیات و میزان سرمایه گذاری برای هر یک از این طرح ها اشاره می شود:




ایلام
عملیات آبگیری سد کنجانچم مهران همچون طرح هایی است که امروز در مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس به دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و تعدادی از مسؤلان کشوری و استانی شروع شد.
این مراسم با حضور مشاور وزیر و معاون مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، استاندار ایلام و تعدادی از مسؤلان کشوری و استانی برگزار و این سد به صورت رسمی وارد چرخه اقتصادی کشور شد.
سد کنجانچم از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۸۶ متر و با طول تاج ۲ هزار و ۶۰۰ متر طراحی و اجرا شده است.
این سد با حجم مخزن ۸۵ میلیون متر مکعب بخشی از طرح بزرگ سامانه گرمسیری است که تنظیم کننده آب نابهنگام انتقالی از سامانه خواهد بود.
بنا به قول مسئولان استانی برای آبگیری سد کنجانچم ۴۰۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری سرمایه گذاری شده است.
سد کنجانچم در ۳۰ کیلومتری شهر مهران و روی رودخانه فرعی گلال ملک راه اندازی شده است.
مشاور وزیر نیرو و معاون مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در این آیین اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۶ سد مرزی به بهره برداری رسیده که از این تعداد ۳۱ سد در هشت سال قبل افتتاح شده است.
محمد حاج رسولی ها عنوان کرد: از مجموع ۵۶ سد مخزنی افتتاحی تا کنون ۳۱ سد در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید ایجاد و راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: در استان ایلام و پیش از سال ۹۲ تنها سد چم گردلان وجود داشت که سال قبل و با حضور رئیس جمهوری سد گلال در شهرستان چوار هم به بهره برداری رسید و تعداد سدهای مخزنی استان در دولت تدبیر و امید به چهار مورد افزایش یافت.
مشاور وزیر نیرو و معاون مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: سد کنجانچم مهران در ۲۲ کیلومتری شهر مرزی مهران در واقع حلقه تکمیلی دیگری از طرح سامانه گرمسیری است که علاوه بر تأمین آب کشاورزی در مصارف آب آشامیدنی و صنعت هم تخصیص داده شده است.
حاج رسولی ها ضمن اشاره به مشخصات سد کنجانچم مهران اظهار داشت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۸۶ متر و با طول تاج ۲ هزار و ۶۰۰ متر طراحی و اجرا شده است.
وی افزود: این سد با حجم مخزن ۸۵ میلیون متر مکعب بخشی از طرح بزرگ سامانه گرمسیری است که تنظیم کننده آب نابهنگام انتقالی از سامانه خواهد بود.
مشاور وزیر نیرو و معاون مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: برای آبگیری سد کنجانچم ۴۰۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری سرمایه گذاری شده است.
وی بیان نمود: سد کنجانچم در ۳۰ کیلومتری شهر مهران و بر روی رودخانه فرعی گلال ملک راه اندازی شده است که به میزان چهار هزار و ۲۵۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی امروز تکمیل و به بهره برداری رسید.
وی بیان نمود: ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از این میزان سال جاری و مابقی هم سال قبل تکمیل شده است که امروز به صورت کامل وارد مدار بهره برداری قرار گرفت.
وی اعتبار هزینه شده برای اجرای پروره آبیاری و زهکشی پایین دست سد کنجانچم را سه هزار میلیاردریال بیان کرد.




کرمانشاه
امروز همینطور چهار هزار و ۵۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی زیرمجموعه طرح گرمسیری در شهرستان مرزی سرپل ذهاب استان کرمانشاه با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره این طرح ها اظهار داشت: با آغاز به کار چهار هزار و ۵۰ هکتار شبکه آبیاری طرح گرمسیری در استان کرمانشاه مجموع شبکه های افتتاح شده این طرح در استان به ۱۷ هزار و ۲۱۰ هکتار می رسد.
سید حسن رضوی اضافه کرد: کل تعهد وزارت نیرو در استان کرمانشاه در سامانه گرمسیری ۲۳ هزار و ۱۹۴ هکتار است که تابحال ۸۵ درصد آن افتتاح شده است.
وی اعتبار مورد نیاز تکمیل مابقی طرح در استان را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام نمود و اظهار داشت: اگر این پول را دولت بر مبنای قولی که داده، تأمین کند تا یک سال دیگر ۱۰۰ درصد تعهدات وزارت نیرو در سامانه گرمسیری استان کرمانشاه به اتمام می رسد.
وی البته سهم استان کرمانشاه از سامانه گرمسیری را ۳۴ هزار و ۴۰۰ هکتار در چارچوب توسعه، سرمایه گذاری و بهبود اعلام نمود و اظهار داشت: برای ۱۱ هزار هکتار فراخوان انجام شده و سرمایه گذار هم پای کار است اما مشکل تخصیص آب داریم.
رضوی به برنامه آبگیری سد کنجانچم ایلام هم اشاره نمود و اظهار داشت: این پروژه پنجاه و ششمین سدی است که در دولت های یازدهم و دوازدهم آبگیری می شود و تأمین آب زمینهای زراعی ایلام را در پروژه بزرگ گرمسیری بر عهده دارد.
وی توضیح داد: حجم مخزن این سد حدود ۸۴ میلیون متر مکعب است و آبگیری آن مقدمه ای برای شارژ کردن شبکه های آبیاری در ۲ استان ایلام و کرمانشاه در پروژه گرمسیری است.
به گفته رضوی در مجموع ۵۳ هزار هکتار بهبود و توسعه شبکه های آبیاری در طرح گرمسیری در استانهای ایلام و کرمانشاه تعریف شده است.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران سهم استان ایلام از طرح گرمسیری را ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام نمود و اضافه کرد: همراه با آبگیری سد کنجانچم، چهار هزار و ۲۵۰ هکتار شبکه زیر دست سد هم در این استان راه اندازی شد.
رضوی ابراز امیدواری کرد شبکه های باقی مانده در استان ایلام هم در صورت تأمین اعتبار تا ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.
سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد تومانی در طرح گرمسیری
وی ضمن اشاره به سرمایه گذاری عظیم هفت هزار میلیارد تومانی در طرح گرمسیری و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب به این طرح تصریح کرد: همه تلاش خویش را با کمک دست اندر کاران وزارت نیرو و استانداران کرمانشاه، ایلام و خوزستان می نماییم تا با سرمایه گذاری های عظیمی که انجام شده طرح به بهره برداری برسد و کام مردم را شیرین کند.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ادامه در مورد وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه هم بیان داشت: به تبعیت از شرایط کم آبی کل کشور، کرمانشاه هم ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته و آوردهای ما هم در سامانه گرمسیری تا ۵۵ درصد کاهش داشته است.
رضوی اظهار داشت: با برنامه های ترویج و الگوی کشتی که با کمک وزارت جهاد کشاورزی در نتیجه پیشبینی شرایط کم آبی انجام شده است، امیدواریم با همراهی کشاورزها سال جاری را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.



هرمزگان
در ادامه افتتاح طرح های هفته پویش #هر هفته الف_ ب_ایران امروز عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با حضور وزیر نیرو، استاندار هرمزگان و نماینده وزارت انرژی کشور روسیه و با دستور رئیس جمهوری شروع شد.
وزیر نیرو در آیین آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک عنوان کرد: نیروگاه سیریک ۴واحد بخاری ۳۵۰مگاوات و کل توان نامی خروجی نیروگاه ۱۴۰۰مگاوات با راندمان ناخالص ۴۶درصدی و بویلر از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز است.
رضا اردکانیان افزود: این نیروگاه در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار راه اندازی می شود و مبلغ قرارداد که یک میلیارد و ۴۰۶ میلیون یورو است که ۸۵ درصد از محل واحد اعتباری و ۱۵ درصد معادل ۲۱۱ میلیون یورو سهم کافرماست.
وزیر نیرو اضافه کرد: مدت زمان اجرای طرح ۵۵ ماه از امروز است اما از برنامه اجرایی جلوتر هستیم و بخشی از تجهیز کارگاهی و عملیات اجرایی و ۳۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری انجام شده است.
اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: گفته بودیم در این دولت ۵۷ سد ایجاد می نماییم که پنجاه و ششمین سد امروز افتتاح می شود و امیدواریم تا آخر دولت بتوان ۵۸ سد افتتاح نمود.
وی تصریح کرد: به صورت متوسط در این دولت هر پنجاه روز یک سد در مناطق مرزی کشور به مدار آمده است درحالی که پیش از انقلاب تنها یک سد مرزی به نام ارس راه اندازی شده بود.
وی اشاره کرد: پس از انقلاب اسلامی، ۵۶ سد مرزی به بهره برداری رسیده که نیمی از آن سهم دولت تدبیر و امید است و امروز هم در شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی، ۶۸۰۰ هکتار شبکه در استانهای ایلام و کرمانشاه به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی هم در سخنانی اظهار داشت: ۱۸۰۰ مگاوات برق در هشت سال قبل با ایجاد نیروگاه ها و واحدهای جدید نیروگاهی، به ظرفیت تولید برق هرمزگان اضافه گردید.
محسن طرزطلب عنوان کرد: چهار واحد گازی در نیروگاه ایسین در سالهای ۹۲ و ۹۳ وارد مدار تولید شد و نیروگاه گازی هرمز، ۲ واحد نیروگاه گازی قشم، ۲ واحد نیروگاه هنگام هم بخش دیگری از ظرفیت های جدید است.
وی افزود: حالا نزدیک به ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید غیر از نیروگاه سیریک در حال اجراست که توان تولید برق استان را به سه هزار و ۳۰۰ مگاوات بالا می برد.
وی افزود: یک واحد نیروگاه کوچک ۴۲ مگاواتی در جاسک ایجاد می شود که قرارداد آن درحال انعقاد بوده و پیمانکار آن انتخاب شده است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: برای جاسک مجوزی جهت سرمایه گذار داخلی و خارجی صادر شده که اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی تأمین می شود و سرمایه گذار به جدیت کار را دنبال می کند.
وی افزود: امروز عملیات اجرایی بخش بخار نیروگاه هنگام هم به ظرفیت ۲۹۲ مگاوات شروع می شود و بخش بخار نیروگاه قشم هم در حال اجراست
امروز همینطور واحد ۲ گازی نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام با ظرفیت تولید ۳۰۷ مگاوات برق با دستور رئیس جمهوری بعنوان یکی از طرح های پویش #هر هفته _الف _ب _ ایران در بندرعباس راه اندازی شد.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو در ارتباط ویدیو کنفرانسی با رئیس جمهوری عنوان کرد: این نیروگاه با سرمایه گذاری ۳۵۵ میلیون یورو و ۷۰۰ میلیارد تومان، اجرایی شده است.
همایون حائری افزود: نیروگاه های سیکل ترکیبی کلاس F برترین نیروگاه ها در سطح دنیا هستند که بهره وری بالا و فناوری پیشرفته ای دارند و برپایه قرارداد، همزمان با راه اندازی این نیروگاه انتقال فناوری توربین های نیروگاه های کلاس F به کشور هم انجام می شود.
این مقام مسوول اظهار داشت: این قرارداد با ظرفیت پنج هزار مگاوات و در هشت ساختگاه تعریف شده که نیروگاه هنگام بعنوان اولین مجموعه آن در استان هرمزگان و در مجاورت نیروگاه بخار بندرعباس راه اندازی شد.
ظرفیت اسمی نیروگاه های استان در زمان حاضر ۳۹۱۷ مگاوات است که با اتصال واحد گازی دوم نیروگاه کلاس F هنگام به شبکه برق سراسری، این مقدار به ۴۲۲۴ مگاوات خواهد رسید.



1400/03/20
21:09:41
5.0 / 5
1235
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد