ابطال قانون تعیین سن فرسودگی خودرو ها از طرف شورای نگهبان

ابطال قانون تعیین سن فرسودگی خودرو ها از طرف شورای نگهبان

دبیر كمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید كه بخشنامه ماده 8 قانون هوای پاك كه درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود، برمبنای استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان، ابطال شده است.



بهزاد اشجعی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ابطال بخشنامه ماده ۸ قانون هوای پاک اظهار نمود: ماده ۸ قانون هوای پاک، دولت را موظف به تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه کرده بود؛ بدین جهت ما برمبنای قانون، در بخشنامه ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی وسایل نقلیه را تعیین کرده بودیم.

وی با اعلان اینکه حدود یک سال است که فردی به دیوان عدالت اداری درباره این بخشنامه شکایت کرده است، اشاره کرد: این فرد یک خودروی تویوتای لندکروز ۲۰ ساله دارد که برمبنای قانون باید اسقاط شود، اما با شکایت به دیوان عدالت اداری توانسته بخشنامه ماده ۸ قانون هوای پاک را ابطال کند.

اشجعی افزود: دیوان عدالت اداری دراین زمینه از شورای نگهبان استعلام گرفته و برمبنای نظر فقهای این شورا، تعیین سن فرسودگی برای خودرو ها خلاف شرع است و رای به ابطال آن داده اند. شورای نگهبان همین طور تاکید کرده است که راهکارهای بهتری دراین زمینه وجود دارد.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نظر فقهای شورای نگهبان از نظر حقوقی درست است و با در نظر گرفتن حقوق عامه نمی توانیم حق مالکیت را سلب نماییم، در عین حال اظهار داشت: اما یک طرف دیگر ماجرا این است که آلوده شدن هوا به وسیله خودروی ۲۰ ساله نیز حقوق عامه است و زمانی که موضوع حقوق عامه مطرح می شود باید مسئله را به صورت کلان بررسی نماییم. برای مثال هم اکنون آلودگی هوا سالانه سبب مرگ ۳۰ هزار نفر در کشور می شود و ۲.۶ میلیارد دلار خسارت های اقتصادی وارد میکند که این ها نیز جزو حقوق مردم است و در کل اسقاط خودروهای فرسوده می تواند در جهت حفظ حقوق عامه باشد.

اشجعی افزود: شورای نگهبان همین طور گفته است که راهکارهای بهتری برای حل موضوع اسقاط وجود دارد. این مساله نیز صحیح است و راهکار بهتر حل این مسئله معاینه فنی است اما به شرط آنکه زیرساخت معاینه فنی در ایران زیر ساختی قابل اعتماد باشد.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: هم اکنون تعداد زیادی از وسایل نقلیه نسبت به ستاندن معاینه فنی اقدام نمی کنند. برای مثال در مورد موتورسیکلت ها، ما در کشور ۱۱.۵ میلیون موتور سیکلت داریم درحالی که سال قبل فقط ۱۰۰ عدد معاینه فنی برای موتورسیکلت ها صادر شد.

وی با تاکید بر اینکه معاینه فنی در کشور ما ضعیف است و اهرم نظارتی روی این مساله نداریم، اظهار داشت: تعداد کمی از کلانشهرها معاینه فنی را برای خودرو های سواری الزامی کرده اند؛ بدین سبب تا زمانی که زیرساخت های معاینه فنی دقیق و نظارت بر آن تشدید نشده است نمی توانیم برای تعیین شاخص اسقاط روی معاینه فنی حساب نماییم اگر فقط معاینه فنی برای تردد و فرسودگی مدنظر باشد هیچ کدام از خودرو ها فرسوده نخواهند بود.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار نمود: سازمان حفاظت محیط زیست حالا در حال تدوین لایحه اصلاح قانون هوای پاک است. قبل از این یکی از موضوعات پیشنهادی اصلاح ماده ۸ قانون هوای پاک بود که بتوان تفاوتی بین سن فرسودگی و اسقاط قائل شویم. پیشنهادات دراین زمینه بررسی می شود اما تا زمانی که معاینه فنی خودرو ها الزامی و زیرساخت های لازم فراهم نشود نمی توان اساس اسقاط و فرسودگی را معاینه فنی گذاشت.

اشجعی در آخر با اشاره به اینکه سن اسقاط خودرو در اروپا حدود ۱۴ تا ۱۵ سال است اظهار داشت: با توجه به این ما سن فرسودگی را ۲۰ سال تعیین کرده ایم و هم اکنون تا تقویت زیرساخت های معاینه فنی مجبوریم به شاخص سن بعنوان شاخصی مطمئن اکتفا نماییم.




1399/04/25
15:14:34
5.0 / 5
2150
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد