رکوردشکنی آلودگی هوای تهران در نخستین هفته پاییز سال جاری

رکوردشکنی آلودگی هوای تهران در نخستین هفته پاییز سال جاری

به گزارش آبیاری آغاز مهرماه علاوه بر این که حال و هوای روز اول مدرسه را تداعی می کند، چند سالی می شود که یادآور چیره شدن آلودگی بر هوای شهر تهران است. هرچند تعداد روزهای آلوده شهر تهران همزمان با سرد شدن هوا هرساله افزوده می شود اما اولین هفته مهرماه سالجاری در حالی سپری شد که به لحاظ تعداد روزهای آلوده طی هفت سال گذشته بی سابقه بوده است.



به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، کیفیت هوای پایتخت طی اولین هفته پاییز سال جاری چهار روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت که از میان آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» سه روز و «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» یک روز هوای پایتخت را آلوده کردند و کیفیت هوای تهران طی این مدت سه روز در شرایط قابل قبول بود.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در حالی طی هفت روز نخست مهر ماه سالجاری شهروندان تهرانی چهار روز آلوده را سپری کردند که در مدت مشابه سال قبل حتی یک روز آلوده را تجربه نکرده بودند.

کیفیت هوای پایتخت طی اولین هفته مهر ماه سال قبل هفت روز در شرایط قابل قبول، در سال ۹۸ هم پنج روز در شرایط قابل قبول و دو روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت این در حالیست که هوای پایتخت در مدت مشابه سال ۹۷ یک روز در محدوده پاک و شش روز در محدوده قابل قبول بود.

براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، چهار روز آلوده طی اولین هفته پاییز سال جاری طی هفت سال قبل یعنی تا سال ۹۳ که هوای پایتخت طی مدت مشابه سه روز در محدوده قابل قبول و چهار روز در محدوده ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته، بی سابقه بوده است.

هوای پایتخت طی اولین هفته پاییز سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ به ترتیب، شش، شش و پنج روز در محدوده ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

لازم به ذکر است که تعداد زیاد روزهای آلوده هوای تهران طی هفت روز نخست پاییز سالهای ۹۳ و ماقبل در شرایطی بوده که قانون هوای پاک هنوز تصویب و ابلاغ نشده بود. قانون هوای پاک با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید و از جانب حسن روحانی - رئیس جمهوری وقت - برای اجرا ابلاغ گردید. این قانون در چارچوب ۳۴ ماده برای ۲۱ دستگاه اجرایی مختلف تکالیفی را تعیین کرد.

همچنین گفتنی است که درپی افزایش سرعت وزش باد و به تبع آن خیزش گردوغبار که از ساعات ظهر یکشنبه (۴ مهر) شهر تهران را در برگرفت، استمرار جو حاوی گردوغبار طی روز دوشنبه (۵ مهر) هم منجر به غلظت بالای آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» با میانگین ۱۱۳ در هوای پایتخت شد که بیشترین شاخصی بود که امسال برای این آلاینده به ثبت رسیده است.

آلودگی هوا امروزه بعنوان بزرگترین مخاطره زیست محیطی برای سلامت جوامع معرفی شده است همینطور در یک تخمین کلی آلودگی هوا عامل سالانه بیشتر از ۷ میلیون مرگ زودرس در جهان است و آنرا بعنوان چهارمین علت مهم مرگ زودرس در دنیا می شناسند.

مهمترین علت آلودگی هوا در ماه های سرد سال افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. بر مبنای آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی ها، خودرو های شخصی، اتوبوس ها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودرو های دیزلی پررنگ ترین نقش را دارند. ذرات معلق یکی از خطرناکترین آلاینده های موجود در هوا هستند و می توانند بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کنند و در رویارویی طولانی مدت سبب بروز حملات قلبی و مبتلا شدن به آسم شوند.

ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بعنوان مهم ترین آلاینده هوا شناخته می شوند که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴.۱ میلیون مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی، سکته، سرطان ریه، بیماری های ریوی و اختلالات تنفسی به این آلاینده نسبت داده شد.

به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سفارش کرده است که در شرایطی که شاخص کیفیت هوا نارنجی رنگ و مبین هوای ناسالم برای گروه های حساس است، بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، کودکان و زنان آبستن از فعالیت طولانی در فضای باز اجتناب کنند.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم بندی می شود. بر طبق این تقسیم بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرآفرین است.





منبع:

1400/07/09
12:52:58
5.0 / 5
776
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد