رییس مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی وزارت جهاد كشاورزی:

سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات کشاورزی 2 برابر شد

سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات کشاورزی 2 برابر شد

به گزارش آبیاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به این که از آغاز سال جاری تابحال بیشتر از سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده، اظهار داشت: با حمایت های وزیر جهاد کشاورزی، سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.


به گزارش آبیاری به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «کامبیز عباسی» در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی «آیفارم» در شهر آفتاب عنوان کرد: روز گذشته هم ۷۰۰ میلیارد تومان به منظور تسهیلات تکمیلی مکانیزاسیون کشاورزی برای استانهای سراسر کشور ابلاغ گردیده است.
عباسی با اشاره به اینکه از نظر سرمایه گذاری در زمینه توسعه فناوری نسبت به سال قبل افزایش ۱۰۰ درصدی را شاهد بوده ایم، ابراز امیدواری کرد: این روند با حمایت بانک کشاورزی که همواره همراه ما بوده است، ادامه یابد.
وی ضمن اشاره به این که رویکرد در بخش مکانیزاسیون حرکت به سمت پایداری است، خاطرنشان کرد: ما باید پایداری تولید را در کنار فناوری، تجهیزات و مباحث موجود در حوزه فناوری داشته باشیم.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره وضعیت مکانیزاسیون در حوزه باغبانی اظهار داشت: سرمایه گذاری در خط اعتباری مکانیزاسیون باغبانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده که سال جاری با حرکت تکنولوژی در باغ های کشور ۳۰ تا ۳۵ درصد از سرمایه گذاری سالیانه بخش مکانیزاسیون در این عرصه رقم می خورد و امیدواریم این روند ادامه دار باشد.
وی افزود: حالا ۹۰ شرکت فعال در حوزه شرکتهای تولیدکننده لوازم و تجهیزات اختصاصی باغبانی در کشور وجود دارد.
عباسی ضمن اشاره به بومی سازی بخشی از تکنولوژی های جدید در حوزه باغبانی، تصریح کرد: سامانه های مبارزه با تگرگ و سرمازدگی در کشور بومی شده است.
عقب ماندگی مکانیزاسیون بخش باغبانی
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تکیه بر عقب ماندگی مکانیزاسیون باغبانی در کشور، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا با حمایت های مجلس شورای اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی این عقب ماندگی در فناوری باغ های کشور را پوشش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه باغبانی کشور عملیات برداشت به صورت مکانیزه برای ما بسیار اهمیت دارد، در محصولات باغی به جز پسته و زیتون ۱۵ تا ۲۰ درصد باغ ها به صورت مکانیزه درحال برداشت است و در سایر باغ ها این رقم به زیر ۵ تا ۱۰ درصد می رسد.
عباسی درباره تفاوت مکانیزاسیون باغی و زراعی، اظهار داشت: ماشین های باغبانی تکنیک بر هستند و به فناوری بالاتری نسبت به انرژی مصرفی نیاز دارند که البته نیاز است حوزه صنعت کشور در این بخش بیشتر سرمایه گذاری کند.
۱۸ هزار هکتار گلخانه مکانیزه در کشور
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره مکانیزاسیون حوزه گلخانه ها هم اظهار داشت: گسترش محیط های گلخانه ای جزو سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و الان ۱۷ تا ۱۸ هزار هکتار از گلخانه های کشور تحت پوشش مکانیزه هستند و مقرر شده باسیاست های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی، گلخانه های تحت پوشش مکانیزاسیون به ۶۰ هزار هکتار و بیشتر در سال ۱۴۰۴ برسد.
وی با تکیه بر این که باید به دنبال تجهیزات درون گلخانه ای باشیم، خاطرنشان کرد: بیشتر از ۴۱ فناوری در زمینه لوازم و تجهیزات گلخانه ای کشور شناسایی و در سایت مکانیزاسیون کشاورزی بارگذاری شده است.
عباسی با بیان اینکه استاندارسازی این ۴۱ فناوری حوزه لوازم و تجهیزات گلخانه ای کشور هم انجام شده است، عنوان کرد: این تجهیزات سیستم های گرمایشی، سرمایشی، اتوماسیون کنترل اقلیم گلخانه ها و مسائل سم پاشی و آبدهی بوده اند.
وی ضمن اشاره به اینکه تجهیزات گلخانه ای احتیاج به نگرش خاصی دارند، اظهار داشت: هر ماشینی نمی تواند وارد فضای گلخانه شود، ازاین رو باید به سمت فناوری های پاک در این عرصه حرکت نماییم.
این مقام مسئول با بیان اینکه نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد از مجموع گلخانه های کشور سنتی هستند، اظهار داشت: باید این گلخانه ها به سمت مکانیزه شدن حرکت کنند و بعد از تغییر، ما تجهیزات مطلوب این حوزه را فراهم خواهیم کرد.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به وجود ۲.۹ میلیون هکتار باغ در کشور، اضافه کرد: باید به سمت مکانیزاسیون این باغ ها پیش برویم.
وی درباره حوزه استاندارسازی ماشین آلات کشاورزی عنوان کرد: سالیانه نزدیک به ۶۰۰ آزمون و ارزیابی در حوزه ماشین آلات و تجهیزات آبیاری و حدود ۲۰۰ آزمون در زمینه تجهیزات و لوازم کشاورزی انجام می شود.
عباسی به وجود ۴۰ واحد همکار که قطب های دانشگاهی کشور هستند هم اشاره نمود و خاطرنشان کرد: با همکاری و همراهی سازمان ملی استاندارد درصدد دریافت گواهی «۱۷۰۲۵» هم هستیم.
وی اظهار داشت: حالا شاهد افزایش کیفیت در تولید ماشین آلات کشاورزی هستیم و امیدواریم این روند صنعتی شدن را که یکی از دغدغه های وزیر جهاد کشاورزی است امسال به نحو مطلوب به اتمام برسانیم.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به محدودیت در حوزه لوازم و تجهیزات موردنیاز مکانیزاسیون گیاهان دارویی، از صنعتگران خواست به سمت ماشین آلات، لوازم و تجهیزات گیاهان دارویی مانند زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی حرکت کنند.
وی بابیان این که در حوزه کاشت و برداشت زعفران اقدام های اولیه انجام شده است، اظهار داشت: همچنان نیازمند توسعه و تکمیل در این عرصه هستیم.
عباسی ضمن اشاره به استفاده از پهپادهای کشاورزی، خاطرنشان کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اولین بخشی بوده که پهپادهای کشاورزی را به صورت رسمی در کشور برای بخش کشاورزی هوشمند معرفی، حمایت و مورد تاکید قرار داده است.
وی افزود: باوجود چالش جهت استفاده از پهپاد در حوزه کشاورزی، امروز شاهد آن هستیم که پهپادهای کشاورزی به وفور درحال استفاده در این بخش است که برای این منظور بیشتر از ۶۲ مدل را مورد آزمون و ارزیابی قرار دادیم و در واقع این پهپادها قابلیت عرضه به بخش کشاورزی و دریافت تسهیلات بانکی را دارند.
در حاشیه این نمایشگاه از سم پاش های نوین توربینی باغی رونمایی گردید.
به گزارش آبیاری به نقل از خبرگزاری ایرنا، در دولت یازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تعلق گرفت، به صورتی که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال ۹۲ تابحال به تدریج هفت خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.
خط نخست اعتباری در سال ۹۲ به ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ میلیاردریال، خط دوم به میزان هشت هزار میلیاردریال در سال ۹۳، خط سوم به میزان ۱۰ هزار میلیاردریال در سال ۹۴، خط اعتباری چهارم به مبلغ ۱۲ هزار میلیاردریال در سال ۹۵، خط اعتباری پنجم در سال ۹۶ به مبلغ ۱۵ هزار میلیاردریال، خط اعتباری ششم در سال ۹۷ به مبلغ ۱۵ هزار میلیاردریال و خط اعتباری هفتم در سال ۹۸ به مبلغ یک هزار و ۸۰۰ میلیاردریال و در سال ۹۹ خط اعتباری هشتم به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.


منبع:

1400/08/12
23:09:07
5.0 / 5
768
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد