رییس هیات مدیره انجمن تولیدكنندگان كودهای كشاورزی اعلام كرد:

کاهش مصرف کودهای کشاورزی به علت افزایش قیمت ها

کاهش مصرف کودهای کشاورزی به علت افزایش قیمت ها

به گزارش آبیاری رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی اظهار داشت: در ۲ سال قبل به علت افزایش حدود پنج برابری قیمت کودهای کشاورزی مصرف این محصول از سطح معمول کاسته شده است.


به گزارش آبیاری به نقل از خبرگزاری ایرنا، «صیاد فرهادی» امروز (سه شنبه) در نشستی خبری که به منظور تشریح اهم اقدامات و مشکلات در بخش تولید و برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از برخی کشورها برگزار شد، اضافه کرد: در ۲ سال قبل کودشیمیایی زیادی مصرف نشده که باعث ناسالم شدن محصولات کشاورزی شده و در نهایت سبب برگشت محصول از برخی کشورها شود.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی عنوان کرد: برپایه آنچه که در کشور دیده می شود، لذتی که در واردات کودهای شیمیایی آماده مصرف وجود دارد، در تولید داخلی ندارد در حالیکه تولید داخلی کودهای کشاورزی چه شیمیایی، چه زیستی و آلی همه و همه سرمایه های ملی کشور به شمار می آیند.
وی افزود: این محصولات تا وقتی که در اختیار کارخانه دار و تولید کننده است جزو سرمایه شخصی است و زمانی که وارد چرخه تولید می شود دیگر سرمایه ملی است که باید آنرا مورد حمایت قرار داد.
فرهادی افزود: انواع کودهای شیمیایی تولید داخل در کشور توسط موسسه آب و خاک ثبت و تایید می شود و هیچ کودی بدون ثبت نمی تواند به بازار عرضه و توزیع شود ازاین رو حساسیت روی کود تولید داخل بیشتر از کودهای وارداتی است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
وی اظهار داشت: دستگاههای دولتی در بحث نظارت از تولیدات داخلی آزمایش های متفاوت با استانداردهای سختگیرانه انجام می دهند اما برای واردات همین محصولات یک کانتینر کود و سم بعنوان اسناد و مدارک به صورت آزمایشی وارد کشور می شود و تنها یک کیلوگرم یا یک لیتر از آن مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد ازاین رو برخی سودجو با خیالی آسوده مبادرت به مصرف کودهای تقلبی بی کیفیت می کنند.
وی اضافه کرد: در واقع حالا کودهای تولید زیرپله ای که ثبت کودی و تاییدیه ندارند توسط برخی سودجود در بسته بندی های آمریکایی و اروپایی بعنوان محصولات وارداتی خارجی به بازار عرضه می شوند و کشاورزان ما از این محصولات بی کیفیت استفاده می نمایند.
رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی عنوان کرد: جالب اینجاست کشاورزان ما تصور می کنند با وجود تحریم ها، کود آمریکایی یا اروپایی مصرف می کنند در حالیکه آمریکا که به ما دارو هم نمی دهد پس چگونه ما می توانیم از آمریکا کود دریافت نماییم.
فرهادی خاطرنشان کرد: همینطور برخی ادعا دارند که در صورت عدم واردات، امنیت غذایی به خطر می افتد درحالی که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در پنج سال قبل کمتر از سه درصد نیاز کشور ا زمحل واردات تأمین شده و بیشترین محصول در ارتباط با تولیدات داخلی بوده است.
وی اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی توسط دستگاههای مختلف مورد نظارت قرار می گیرند تاجایی که اگر ۰.۵ درصد ماده موثره کم یا زیاد باشد جریمه می شوند و حتی می تواند به ابطال ثبت کودیشان بیانجامد ازاین رو کشاورزان و مردم نگرانی در مورد مصرف کودهای تولید داخل نداشته باشند چونکه طبق استانداردهای جهانی تولید و عرضه می شود.
به گزارش آبیاری به نقل از خبرگزاری ایرنا، هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران ۱۴ تا ۱۷ دیماه ۱۴۰۰ با حضور ۹۴ شرکت تولیدکننده داخلی کود، سم و بذر در مجتمع نمایشگاه های بوستان گفتگو در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع برگزار می گردد.



منبع:

1400/10/07
21:55:14
5.0 / 5
900
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد