کشاورزان گیلان به شخم زمستانه اهتمام داشته باشند

کشاورزان گیلان به شخم زمستانه اهتمام داشته باشند

آبیاری: بر طبق نظر کارشناسان کشاورزی یکی از اقدامات افزایش تولید محصول برنج و جلوگیری از لطمه پذیری آن شخم زمستانه است که کشاورزان می تواند در این زمان از سال نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.


به گزارش آبیاری به نقل از خبرگزاری ایرنا، کارشناسان کشاورزی معتقد هستند که کشاورزان می توانند از فرصت بارندگی های زمستانی و آب های سطحی بهره گرفته و شخم زمستانه را در شالیزارهایشان انجام دهند. به اعتقاد آنان این اقدام می تواند تاثیر مثبتی بر افزایش تولید برنج و باروری شالیزار داشته باشد.
کارشناس جهادکشاورزی استان گیلان با بیان مزایای شخم زمستانه بعنوان مرحله نخست در کشت علمی برنج اظهار داشت: شالیکاران دارای زمینهای مستعد و برخوردار از آب های سطحی باتوجه به فواید شخم زمستانه حتما این کار را انجام دهند.
مهدی صادق پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح مزایای شخم و شیار زمستانه گفت: شخم زمستانه سبب از میان رفتن پناهگاه زمستانی آفت ها خصوصاً کرم ساقه خوار برنج می شود.
وی صرفه جویی در مصرف آب خصوصاً در زمان کم آبی و پیک کشاورزی را از دیگر مزایای شخم زمستانه عنوان نمود و اضافه کرد: اراضی برخوردار از شخم زمستانه با آب کمتری سبب تسهیل در شخم دوم می شود.
این کارشناس جهاد کشاورزی گیلان با اعلان اینکه از دیگر مزایای شخم زمستانه از میان رفتن بذرهای خیلی از علف های هرز و کاهش تراکم آن داخل مزارع در کشت است، گفت: به زیر خاک رفتن و پوسیدن کاه و کلش با انجام شخم زمستانه سبب بهبود کیفیت خاک شالیزاری، کاهش مصرف کود و افزایش تولید در کشت بعد می شود.
وی با اشاره به استقبال کشاورزان گیلان طی چند سال اخیر از شخم زمستانه و توجه آنان به سفارش های کارشناسان جهاد کشاورزی افزود: در سالهای اخیر باتوجه به نوبت بندی توزیع آب، شخم زمستانه با بهره گیری از آب های سطحی مورد استقبال شالیکاران این استان قرار گرفته است.
صادق پور گفت: شالیکاران در شرق و غرب گیلان به سبب دسترسی به آب های سطحی بیشتر از بقیه مناطق نسبت به انجام شخم زمستانه اهتمام دارند پس از شالیکاران درخواست می شود که شخم زمستانه را انجام دهند.

۱۸ درصد از شالیزارهای گیلان شخم زمستانه شدند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت و گو با ایرنا به مسئله شخم و شیار زمستانه اشاره نمود و اظهار داشت: شخم زمستانه تا حالا در ۱۸ درصد از شالیزارهای این استان انجام گرفته است. طی یک ماه اخیر بارندگی های خوبی در استان گیلان داشتیم که شالیکاران می توانند از این فرصت برای شخم زمستانه استفاده کنند.
سیدعلی موسوی گفت: دفع آفات، نابودی کرم ساقه خوار برنج، امکان بکارگیری کودهای فسفاته، پتاسه و کاهش هزینه های تولید برنج از فواید شخم اراضی شالیزاری در فصل زمستان است.
بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی گیلان، ۶۵ درصد از شالیزارهای استان قابلیت شخم زمستانه را دارند، شخم زمستانه بطور معمول از اوایل بهمن ماه هرسال در استان گیلان شروع و تا اختتام اسفند ادامه دارد.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود مختص کرده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود، بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
شهرستان های رشت و صومعه سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند، باتوجه به جایگاه استان گیلان در کشت برنج بسیار مهمست تا برنجکاران به سفارش های کارشناسان کشاورزی برای کشت این محصول راهبردی در موضوع شخم و شیار زمستانه توجه نمایند.


منبع:

1400/11/28
12:01:47
5.0 / 5
681
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد