الگوی کشت مناسب سازگار با کم آبی در تابستان آینده خوزستان

الگوی کشت مناسب سازگار با کم آبی در تابستان آینده خوزستان

به گزارش آبیاری رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اظهار داشت: الگوی کشت مناسب و سازگار با کم آبی و خشکسالی در تابستان 1401 برای خوزستان تدوین خواهد شد.


خدارحم امیری زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: خشکسالی و تنش آبی در تابستان سال آینده در بیشتر مناطق خوزستان خصوصاً مناطق مرکزی و غرب استان سایه خواهد افکند بدین جهت برنامه ریزی برای تشویق کشاورزان به کشت محصولاتی که به آب کمی نیاز دارند مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به این که کشت شلتوک و ذرت در حوضه رودخانه کرخه سال آینده ممنوع خواهد بود اظهار داشت: ذخایر آب سد کرخه در وضعیت بحرانی قرار دارد و آب آن به هیچ وجه کفاف شلتوک کاری را نخواهد داد.
امیری زاده با بیان به این که از اکنون اطلاع رسانی به کشاورزان شروع شده تا به سمت کشت "آب بَر" نروند اضافه کرد: کشت محصولاتی همچون کنجد که متناسب با شرایط آب و هوایی غرب خوزستان است و مصرف آب آن کمتر از یک سوم شلتوک است سفارش می شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: تابستان سال آینده در خیلی از مناطق خوزستان ممنوعیت و محدودیت کشت اعمال خواهد شد.
وی اضافه کرد: کشت محصولات کشاورزی در خوزستان تا ۹۵درصد به آب های سطحی شبکه های آبیاری وابسته است بدین سبب برنامه ریزی برای کشت تابستانه با ذخایر آب سدهای خوزستان گره خورده است.
سال زراعی گذشته با وجود ممنوعیت کشت شلتوک در خوزستان، حدود ۸۰هزار هکتار از زمینهای استان به زیرکشت این محصول رفت و منابع آب استان با بحران شدید رو به رو شد.
پیشنهاد مدیریت توزیع آب به نظام صنفی کشاورزان خوزستان
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از پیشنهاد مدیریت توزیع آب به نظام صنفی کشاورزان استان آگاهی داد.
امیری زاده اضافه کرد: بهترین روش برای توزیع آب در وضعیت خشکسالی، واگذاری آن به خود کشاورزان است و بطور قطع نتایج بهتری در توزیع عادلانه شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به این که در کشت تابستانه گذشته نیز با شرایط سختی برای توزیع آب در بخش کشاورزی رو به رو بودیم افزود: باید از تجارب گذشته برای توزیع آب کشاورزی به شکلی که همه کشاورزان از منافع آن بهره مند شوند استفاده گردد.

افزایش ۲۰درصدی سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از افزایش۲۰ درصدی سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی در آستانه برداشت محصولات کشاورزی در استان آگاهی داد.
امیری زاده اضافه کرد: بیشتر کشاورزان خوزستان از ناکافی بودن سوخت ماشین آلات کشاورزی در تنگنا و رنج هستند که امیدواریم با هماهنگی صورت گرفته با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خوزستان، سهمیه سوخت بخش کشاورزی استان دست کم ۲۰درصد افزایش یابد.
به گزارش آبیاری به نقل از خبرگزاری ایرنا برداشت محصولات کشاورزی از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ به بعد آغاز می شود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، فرآورده های دامی و لبنی، عسل و آبزی پروری در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.


منبع:

1400/12/08
11:27:58
5.0 / 5
459
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد