دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی اعلام كرد:

تولید بیشتر از ۱ و هشت دهم میلیون تن روغن خام در ۱۰ ماهه سال جاری

تولید بیشتر از ۱ و هشت دهم میلیون تن روغن خام در ۱۰ ماهه سال جاری

به گزارش آبیاری دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور با تکیه بر این که تابحال کمبودی در روغن خانوار نداشته ایم، اظهار داشت: مطابق آمار در ۱۰ ماهه سال جاری یک میلیون و ۸۵۰ هزارتن روغن خوراکی در کشور ساخته شده است.


«امیرهوشنگ بیرشک» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: از این مقدار روغن تولیدی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن مربوط به مصارف خانوار و ۷۰۰ هزارتن مربوط به بخش صنف و صنعت است.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور با اشاره به این که ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن بوسیله واردات تامین می شود، اظهارداشت: فقط در بعضی روغن ها همچون پالم به سبب تحریم ها مقابل ایران و مشکلات ارزی و انتقال وجه گرفتار مشکلاتی در واردات هستیم که امیدواریم با تدبیر دولت سیزدهم هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.
بیرشک با اعلان اینکه عمده واردات روغن بوسیله شرکت تجاری دولتی به سبب تخصیص ارز انجام می شود، اشاره کرد: در ۶ ماهه نخست امسال بیشترین ارز برای واردات به بخش دولتی پرداخت شده است.
وی افزود: البته حذف بخش خصوصی از چرخه واردات روغن خام به سبب سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش قیمت جهانی روغن خام و عدم تغییر قیمت های مصوب روغن خام وارداتی در داخل کشور بوده است، برای اینکه باتوجه به این شرایط واردکنندگان علاقه ای به واردات این محصول ندارند.
افزایش قیمت روغن نباتی هیچ مجوزی ندارد
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور درباره افزایش خودسرانه قیمت روغن نباتی توسط برخی سودجویان، اظهار داشت: تا حالا هیچ مجوزی برای افزایش قیمت روغن نباتی صادر نشده است و در صورت هرگونه گران فروشی با متخلفان برخورد قانونی انجام می شود.
وی با اشاره به این که قیمت روغن توسط دولت تعیین و نرخگذاری مصوب می شود، گفت: این درحالی است که امسال باتوجه به افزایش قیمت جهانی روغن خام، قیمت های مصوب داخلی این محصول اصلاح نشده که نیازمند بازبینی است.
نگرانی از جنگ روسیه و اوکراین در کاهش واردات روغن
بیرشک افزود: حالا باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین، نگرانی هایی برای کاهش واردات روغن از این کشور وجود دارد، برای اینکه قبل از این قسمتی از روغن خام مورد نیاز کشور از اوکراین تامین و وارد می شد.
به گزارش آبیاری به نقل از خبرگزاری ایرنا، در ایام گذشته برخی رسانه ها شایعاتی در خصوص کاهش ذخایر روغن و کمبود روغن خوراکی و صنعتی در ماه های آتی منتشر نمودند.
پیش از این دبیر انجمن صنفی روغن نباتی اظهار داشته بود: برمبنای دستورالعمل ها و مقررات کشور، فقط ۳۰ درصد روغن مصرفی کشور پالم است، در صورتیکه امکان واردات ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن پالم به کشور وجود دارد.
اکنون ۲۵ کارخانه روغن کشی با ظرفیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال و همین طور ۵۸ کارخانه تصفیه روغن با ظرفیت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید در کشور فعال است.
تولید داخلی دانه های روغنی از سال ۲۰۰۲، حدود ۳۴۲ هزار تن بوده که حالا به ۴۳۰ هزار تن رسیده و حجم واردات ۴۶۹ هزار تن بوده که حالا به سبب سیاست های وزارت جهاد کشاورزی به دو میلیون و ۲۹۹ هزار تن انواع دانه های روغنی رسیده و افزایش شایان توجهی را در این عرصه شاهد بودیم.
در حال حاضر انواع روغن سویا، آفتابگردان، پالم وکلزا وارد کشور می شود که ۷۰ درصد روغن ها بصورت مایع و ۳۰ درصد نیمه جامد است همین طور ۶۳ درصد روغن برای خانوار و ۳۷ درصد نیز برای صنف و صنعت تولید می شود.
طبق آمارها در سال ۲۰۱۳، ۹۶۰ هزار تن روغن وارد کشور می شد که در سال ۲۰۲۱ یک میلیون و ۲۱۰ هزار تن انواع روغن خام بطور مستقیم وارد کشور شده که این میران جدا از واردات دانه های روغنی است.


منبع:

1400/12/10
14:53:09
5.0 / 5
636
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد