چتری برای عشایر در راه جهش تولید

چتری برای عشایر در راه جهش تولید

به گزارش آبیاری ایرنا- عشایر بعنوان جامعه مولد همواره در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایفای نقش كرده و در مقاطع و تحولات مختلف دین خویش را به كشور ادا كرده اند.


به گزارش آبیاری به نقل از ایرنا، دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیت خود در سال ۹۲ برای پاسخ به نیازها و کاستن از مشکلات فراروی عشایر اهتمام داشته است، موضوعی که به نوبه خود بسترساز جهش تولید توسط این قشر مولد است.
بنا بر آخرین سرشماری، جمعیت استان فارس، چهار میلیون و ۹۴۹ هزار و ۳۳۵ نفر است که از این آمار، ۳۰ هزار خانوار با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت را جامعه عشایری می سازند. عشایر فارس متشکل از سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر و هشت طایفه مستقل است.
تقویت نقش آفرینی عشایر در تولید
در تأمین نیاز کشور به گوشت قرمز، عشایر همواره نقش قابل توجهی داشته اند؛ به قول مدیر کل امور عشایر فارس، یک سوم گوشت قرمز تولیدی در استان فارس توسط عشایر این استان تأمین می شود.
روح الله بهرامی خاطرنشان کرد: در حوزه زنجیره تولید گوشت قرمز، سه میلیون راس دام در حوزه عشایر استان توسط عشایر مدیریت و نگهداری می شود و عشایر استان سالانه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.
وی افزود: در زنجیره تولید گوشت قرمز به جهت اینکه اشتغال پایدارتری ایجاد نماییم و تولید را افزایش دهیم، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۱۰ درصد در اختیار دامداران عشایری قرار داده ایم که با اصلاح روش تغذیه دام، تولیدات خویش را بالا برند.
او اظهار داشت: اجرای این طرح که با حمایت تسهیلاتی دولت انجام شد سبب شد که عشایر در تأمین علوفه برای دام خود گرفتار مشکل نشوند و در نهایت تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال افزایش یابد.
بهرامی خاطرنشان کرد: سال قبل ۶۱ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز با عاملیت بانک کشاورزی در اختیار حدود یک هزار نفر از بهره برداران عشایری در فارس قرار گرفت و علاوه بر این حدود ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیون تومان، کارمزد چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله هم به منظور جبران خسارت ناشی از خشکسالی به عشایر پرداخت گردید.
وی ادامه داد: البته تسهیلات جبران خشکسالی را عموما در اختیار شرکت های تعاونی عشایری قرار دادیم تا علوفه مورد نیاز را تأمین و به عشایر صدمه دیده کمک رسانی کنند.

تداوم تولید لبنیات توسط عشایر قشقایی فارس در راه کوچ/ عکس: رضا قادری


منبع:

1399/05/15
22:16:34
5.0 / 5
2041
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد