پایش کریدور میاندشت توسط محیط بانان خراسان شمالی و سمنان برای رصد یوزپلنگ

پایش کریدور میاندشت توسط محیط بانان خراسان شمالی و سمنان برای رصد یوزپلنگ

آبیاری: خراسان شمالی رییس محیط زیست جاجرم از پایش کریدور میاندشت توران توسط محیط بانان خراسان شمالی و سمنان خبر داد.


صفرزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: پیرو گزارشات مردمی در خصوص مشاهده ۴ قلاده یوزپلنگ آسیایی در کریدور میاندشت توران، اکیپی از محیط بانان دو استان خراسان شمالی و سمنان (محیط بانان مناطق میاندشت، خوش ییلاق، و یگان شهرستان های جاجرم، گرمه و میامی) نسبت به پایش و آموزش جوامع محلی کریدور اقدام و موفق شدند نمایه های تازه این چهار قلاده یوزپلنگ را ثبت کنند.
وی ادامه داد: هفته قبل نیز پیرو گزارش مردمی در خصوص مشاهده یک قلاده یوز در شمال میاندشت بلافاصله اکیپی به محل اعزام و ردپای اینگونه را نیز ثبت و شناسایی نمودند.
صفرزاده اظهار داشت: کریدور میاندشت توران یکی از مناطق مهم به لحاظ تردد و حضور گونه یوزپلنگ آسیایی است و کوشش برای حفاظت این منطقه در دستور کار محیط بانان استانهای سمنان، خراسان شمالی و رضوی قرار خواهد داشت.
حبیب الله لشکری معاون فنی پیشین اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز مدتی پیش در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: اجرای طرح کریدور میاندشت-توران یکی از نیازهای جدی حفظ یوزپلنگ آسیایی است.
وی با اشاره به این که منطقه توران در استان سمنان و میاندشت در خراسان شمالی زیستگاه گونه یوزپلنگ آسیایی است، اظهار داشت: مکانی میان این مناطق و خراسان رضوی واقع است که یوزپلنگ آسیایی در آنجا نیز تردد دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر گونه یوزپلنگ آسیایی این منطقه دارای ارزش زیستی است که در آن گونه های حیوانی همچون کل، بز و قوچ نیز زندگی می کنند و ما بدنبال آن هستیم تا این مکان را ارتقا داده و تبدیل به منطقه حفاظت شده نماییم.
لشکری افزود: با تبدیل این مکان به منطقه حفاظت شده، کریدور تردد یوزپلنگ آسیایی در میاندشت-جاجرم ایجاد می شود که زمینه های مراقبت و صیانت از اینگونه بیشتر فراهم خواهد شد.
وی اشاره کرد: البته هنوز مطالعات این طرح انجام نشده اما پیشنهاد آن به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است.
این مقام مسئول اظهار داشت: در حقیقت یوزپلنگ آسیایی با توله و یا بدون توله بین پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم و منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان درحال تردد و گذر است و بدنبال آن هستیم تا فضای امنی را برای اینگونه منحصر به فرد ایجاد نماییم.




منبع:

1401/09/23
11:20:33
5.0 / 5
640
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد