دوای درد آلودگی هوای تهران چیست؟

دوای درد آلودگی هوای تهران چیست؟

به گزارش آبیاری، طی چند روز اخیر شاهد بارش برف و باران در تهران بوده ایم. درحالی مردم در این شرایط آب و هوایی انتظار هوای پاک را می کشیدند که شاخص کیفیت هوا هم چنان در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و همه گروه ها در نوسان بوده است.



به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، در دو ماه اخیر ۲۶ روز شرایط وارونگی دما را تجربه کرده ایم که سبب آلودگی هوای تهران با شاخص آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون شده است این در حالیست که روزهای برفی و بارانی طی این مدت هم نتوانستند هوای مطلوبی را برای تهرانی ها به ارمغان بیاورند. به عبارتی با وجود این که شاهد آسمانی صاف بعد از بارندگی هستیم اما شاخص کیفیت هوای برای گروههای حساس یا همه گروه ها آلوده است.

شاید این تصور در میان غالب مردم وجود داشته باشد که با بارش باران یا برف باید کیفیت هوا مناسب شود اما این گونه نیست.

حسین شهیدزاده- مشاور معاون حمل و نقل ترافیک و مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- در گفت و گو با ایسنا در رابطه با همزمانی این بارش ها و آلودگی هوا اظهار می کند: خیلی از انواع آلودگی قابل حل در باران و برف نیستند و در هوا باقی می مانند. برخی دیگر از آلاینده ها هم تنها با باد از هوا خارج می شوند. به عبارتی بارندگی به تنهایی سبب کاهش آلودگی نمی شود و وزش باد بیشتر از بارندگی اثرگذار است.

وی می افزاید: تنها بعضی از آلاینده ها قابل حل در آب هستند. مقداری از آنها با بارش برف و باران حل می شوند و با نشستن بر زمین از بین می رود.

شهیدزاده تاکید و خاطرنشان می کند: آلاینده شاخص این روزهای هوای تهران ذرات معلق است که در آب حل نمی شود و تنها وزش باد آنرا از بین می برد.

به گفته دیگر کارشناسان هم حتی بارش باران در شرایط آلودگی هوا به علت ترکیب باران با عناصر شیمیایی موجود در هوا بر کاهش آلودگی هوا موثر نخواهد بود چونکه باران تبدیل به باران اسیدی می شود.

بیشتر بخوانید: آیا بارش باران تهران را از آلودگی هوا نجات می دهد؟

محسن روشنی - مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- می گوید: معمولاً وزش باد با سرعت حداقل چهار یا پنج متر بر ثانیه می تواند «کیفیت هوا» را افزایش دهد اما بارش باران اگر با تهویه مناسب همراه نشود، نمی تواند به بهتر شدن کیفیت هوا کمک نماید.

از سوی دیگر یکی از پدیده هایی که برخی مواقع در شرایط بارش باران رخ می دهد، کم شدن ارتفاع لایه اختلاط هواست، پدیده ای که سبب افزایش غلظت آلاینده هامی شود چونکه کاهش ارتفاع لایه اختلاط، سبب کوچک تر شدن فضای گردش آلاینده ها و در نتیجه افزایش غلظت آنها می شود.

بیشتر بخوانید: آلودگی هوای تهران «باد» می خواهد؛ نه برف و باران!

به گفته حسین شهیدزاده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون معمولاً انسان ساخت هستند. بخش زیادی از این ذرات معلق از خودرو های گازوئیلی و موتورسیکلت های کاربراتوری تولید می شوند که هنوز در شهر تردد می کنند اما اگر از خودرو های انژکتوری - که دارای تجهیزات کاهش آلاینده هم هستند- استفاده نماییم مسلما آلودگی کمتری را شاهد می باشیم.

بیشتر بخوانید: تغییر چهره آلودگی هوای تهران طی نیم قرن؛ از سرب تا ذرات معلق

منابع انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون شامل انواع فعالیتهای احتراقی مانند وسایل نقلیه موتوری، نیروگاهی، سوزاندن چوب، و... همینطور فرایندهای صنعتی خاص می شود. این ذرات هم به صورت مستقیم ساطع می شوند و هم به شکل آلاینده ثانویه در جو شکل می گیرند. به صورت کلی عمده ترین منابع انتشار ذرات معلق هم احتراق سوخت مانند سوزاندن زغال سنگ و چوب خودرو های دیزلی فاقد فیلتر دوده، فرایندهای صنعتی و کشاورزی و انتشار از خودرو ها است.

این روزها به دنبال بارش باران و برف با آسمان صاف و آبی است اما در عین حال غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون آن بالاست. قرار گرفتن در معرض این آلاینده سبب بروز مشکلات زیادی شامل مرگ زودرس در مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی، بروز حملات قلبی غیرکشنده، ضربات قلب نامنظم، مبتلا شدن به سرطان ریه، تشدید آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علایم تنفسی می شود.

در عین حال که با چنین عوارضی روبه رو هستیم اما میتوان با اتخاذ راهکارهای اساسی به حل این معضل پرداخت و تنها نباید همه مسائل را به گردن عدم وزش باد انداخت.

یوسف رشیدی - کارشناس آلودگی هوا- ضمن اشاره به دو راهکار اساسی و عمده برای اصلاح وضعیت هوای تهران به ایسنا می گوید: صرف نظر از جلب حمایت مالی از صندوق ذخیره ارزی، صندوق توسعه یا هر منبع دیگر ابتدا باید در یک بازه زمانی مشخص خطوط مترو را بسیار سریع و کارآمد تکمیل و مراکز جذب سفر را به ایستگاه ها نزدیک نماییم سپس لازم است توسعه دولت الکترونیک را در دستور کار قرار دهیم.

وی تاکید می کند: اگر این دو کار را انجام ندهیم هیچگاه مشکل آلودگی هوا حل نخواهد شد. معضل آلودگی هوای تهران با استفاده از خودرو و موتورسیکلت برقی و موارد فانتزی از این دست حل نخواهد شد. واقعا توسعه حمل و نقل عمومی باید در اولویت اول قرار گیرد، بگونه ای که سفرهای ضروری را پاسخگو باشد. با این کار عدالت اجتماعی را رعایت می نماییم علاوه بر آن آلودگی هوا کنترل خواهد شد.

رشیدی می گوید: اقدام بعدی توسعه دولت الکترونیک و دوری جستن از سفرهای زائد است. با این دو اقدام موفق به حذف آلودگی هوا خواهیم شد ازاین رو اقداماتمان باید مبتنی بر فکر، دانش و عقل باشد تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

بیشتر بخوانید: توسعه حمل و نقل عمومی، کلید کاهش آلودگی هوای تهران





منبع:

1401/10/18
14:07:08
5.0 / 5
665
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد