طرح یک موسسه بلژیکی برای پاکسازی محیط زیست

طرح یک موسسه بلژیکی برای پاکسازی محیط زیست

آبیاری: یک سازمان غیردولتی در بلژیک از موی انسان برای جذب آلاینده های محیطی استفاده می نماید.


به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، این پروژه بازیافت مو را موسسه غیرانتفاعی بلژیکی Dung Dung هدایت می کند که مجری طرح هایی برای بازیافت زباله است.
برای این پروژه بریده های مو از آرایشگاه های سراسر این کشور جمع آوری می شود. سپس موها وارد دستگاهی می شوند که آنها را به قطعه های مربع ضخیم شبیه تشکچه های کوچک تبدیل می کند. از این تشکچه ها می توان برای جذب نفت و سایر هیدروکربن های آلاینده محیط زیست بهره برد و نیز می توان کیسه های الیاف طبیعی (بیوکامپوزیت) ساخت. خاصیت این کیسه ها، تجدیدپذیری، ارزان، بازیافت شدنی و زیست -تخریب پذیری آنها است.
همین طور این تشکچه ها را می توان در مسیل های فاضلاب قرار داد تا قبل از رسیدن آب به رودخانه، آلودگی های موجود در آنرا جذب کنند و از آنها برای مقابله با مشکلات آلودگی ناشی از سیل و برای پاکسازی نشت نفت نیز می توان بهره برد.
یک رشته مو می تواند تا ۱۰ میلیون برابر وزن خودرا تحمل کند. مو علاوه بر جذب نفت و هیدروکربن ها به سبب داشتن الیاف کراتین در آب شناور می ماند و بسیار کشش پذیر است.
بگفته سازندگان این تشکچه ها، یک کیلوگرم مو می تواند هفت تا هشت لیتر نفت و هیدروکربن را به خود جذب نماید.
"پاتریک یانسن" از بنیان گذاران پروژه می گوید: محصولات ما مجاز هستند برای اینکه بصورت محلی تولید می شوند. از آن سوی کره زمین وارد نمی شوند و برای رسیدگی به مشکلات محلی در اینجا تولید شده اند.
از چه راه های دیگری می توان موهای انسان را بازیافت کرد؟
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، از آنجا که مو غنی از نیتروژن است، می توان از آن در تهیه کود باغ استفاده نمود. شرکت های مختلفی نیز درحال آزمایش مو در حکم ماده ای برای تولید مصالح ساختمانی هستند.
شرکت تولیدکننده زیستی Biohm مستقر در لندن از ضایعات موی انسان برای تولید جایگزین هایی برای مواد ورقه های مبتنی بر چوب و اشیای سه بعدی استفاده می نماید.
کاربردهای گوناگون موی انسان به سبب خاصیت های خاص آن همچون ترکیب شیمیایی منحصربه فرد، کند بودن روند زوال، استواری کششی بالا، قابلیت آن به مثابه عایق حرارتی، کشسانی و سطح فلس مانند آن ممکن شده است.



1401/10/21
08:34:08
5.0 / 5
744
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد