ایمن سازی جاده عباس آباد برای یوزپلنگ آسیایی به کجا رسید؟

ایمن سازی جاده عباس آباد برای یوزپلنگ آسیایی به کجا رسید؟

به گزارش آبیاری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آخرین وضعیت ایمن سازی جاده عباس آباد را برای یوزپلنگ آسیایی تشریح نمود و اظهار داشت: این دفعه وزارت راه و شهرسازی قصد جدی برای ایمن سازی جاده ها دارد. زمان شروع و انجام عملیات از موضوعات مربوط به وزارت راه و شهرسازی است.



به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، ۶ فروردین ماه بود که باردیگر خبر تلف شدن یک یوزپلنگ ماده حامله در تصادف با یک خودروی عبوری در حوالی ۱۱۰ کیلومتری شاهرود و محور میامی - سبزوار در شرق استان سمنان منتشر گردید. جاده عباس آباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران - مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت شده توران عبور می کند. در این محدوده ۳۰ کیلومتری طی دو دهه اخیر ۱۰ فرد (قلاده) یوزپلنگ آسیایی تلف شده است.

مرضیه موسوی - کارشناس پستانداران گوشتخوار دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به گزارش تهیه شده در سال ۹۵ درباره ی تلفات جاده ای عباس آباد که متعلق به مطالعاتی در یک بازه ۱۰ ساله از سال ۸۴ تا ۹۴ بوده است، توضیح می دهد: از ۱۹ فرد یوز که براثر تصادفات جاده ای تلف شدند، تنها هشت فرد آن مربوط به جاده عباس آباد است. نخستین آمار ثبت شده در جاده عباس آباد به سال ۸۹ باز می گردد که یک فرد یوز ماده و دو توله نابالغ تلف شدند. به عبارتی بیشترین تلفات جاده ای یوز در جاده عباس آباد گزارش شده است چونکه توران یک منطقه زادآور و زیستگاهی مهم برای یوزپلنگ است، بنا بر این بیشترین تلفات در این جاده رخ داده است.

بیشتر بخوانید: کدام جاده برای یوزپلنگ آسیایی مرگبارتر است؟

بیشتر بخوانید: جاده ها مقابل حیات وحش/ تصادفات، علت ۵۲ درصد از تلفات یوزپلنگ ها

حسن اکبری - معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا، در واکنش به تلف شدن یک یوزپلنگ ماده در نوروز در جاده عباس آباد و لزوم ایمن سازی این جاده مرگبار برای یوزپلنگ آسیایی اظهار داشت: شهریورماه سال قبل بود که در قالب یک طرح فاز اول ایمن سازی را به مجموعه وزارت راه و شهرسازی ارسال و ابلاغ کردیم. بعد از آن نیز جلسه و مکاتباتی را با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم که در نهایت امسال بعد از تصادف رخ داده در ۶ فروردین خود پای کار آمدند و اعلام نمودند که قصد ایمن سازی جاده را دارند. مقرر است جلسه ای با مدیران وزارتخانه داشته باشیم تا کار اجرائی را شروع کنند.

وی اضافه کرد: زمان شروع کار اجرائی هنوز از جانب وزارت راه و شهرسازی تصویب و نهایی نشده است.

اکبری با اشاره به مفاد طرح ارسالی از جانب سازمان محیط زیست توضیح داد: برجسته ترین مورد در طرح ما نورپردازی جاده است که بیش از ۷۰ کیلومتر مسیر باید مجهز شود تا هر دو طرف جاده روشن شود تا هم حیوان هنگام عبور برای راننده قابل رویت باشد و هم بتواند مسیر بهتر و کم خطرتری را انتخاب نماید. بر طبق نظر کارشناسان نورپردازی از مهم ترین اقدامات است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نکته دوم کاهش سرعت است. گرچه مصوباتی در حوزه کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در جاده عباس آباد وجود دارد اما طبیعتا این مساله خصوصاً در شب ها رعایت نمی شود و سرعت خودرو ها بسیار بالا است. بدین جهت باید در راه به تعداد کافی دوربین کنترل سرعت نصب شود تا سرعت را کنترل کنند چونکه سرعت در میزان تلفات بسیار موثر است.

وی با اشاره به فنس کشی، مرمت زیرگذرها، روگذرها و ایجاد برخی زیرگذرهای بزرگ اشاره کرد: در فاز اول طرح ایمن سازی، مساحت کمتری را برای فنس کشی اختصاص داده ایم چونکه اختلاف نظر بین کارشناسان در حوزه فنس کشی وجود دارد. بدین جهت ما تنها نقاط داغ مسیر را که رفت و آمد و تلفات بیشتر بوده برای فنس کشی در این طرح آورده ایم.

اکبری اظهار امیدواری کرد که این مجموعه اقدامات بتوانند مقداری جاده را برای یوزپلنگ آسیایی ایمن کند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال ایسنا که چه زمانی این اقدامات انجام می شوند و می توانیم بگوییم این جاده برای یوز ایمن شده است؟ توضیح داد: بر طبق قانون، سازمان محیط زیست باید نظر فنی خودرا نسبت به کاهش خطرات احتمالی برای حیات وحش به دستگاه متولی اعلام نماید و پیگیری های لازم را انجام دهد. ما این اقدام را از سال ۹۵ انجام داده ایم. از مردادماه سال قبل که یک قلاده توله یوز ماده تلف شد بصورت جدی پیگیری های لازم را انجام دادیم همین طور طرح را تکمیل و بازبینی نیز کرده ایم.

براساس ماده ۲۰ و ۲۱ بخشنامه اجرائی قانون شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد در مواقعی که اجرای طرح ها و اقدامات در رابطه با وظایف آنها از نظر حفظ نسل جانوران وحشی در معرض خطر تهدید و زیستگاه های آنها زیان آور بوده و خطر انقراض یا کاهش جمعیت حیات وحش را درپی دارد، نظرات اصلاحی دهد و دستگاه متولی نیز باید آن نظرات را اعمال نماید. ما این کار را انجام داده و تصمیم گیری های مهمی نیز دراین زمینه گرفته ایم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بنظر می رسد این دفعه وزارت راه و شهرسازی قصد جدی برای پیگیری و دنبال کردن موضوع دارد اما این که چقدر این جدیت ادامه پیدا کند، چه زمانی عملیات اجرائی شروع شود و با چه عزمی دنبال شود مربوط به همکاران وزارت راه و شهرسازی است و در بدنه دولت کار اجرائی مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل یک کارگروه ویژه برای ایمن سازی جاده ها در استان سمنان اشاره کرد که امیدواریم آنها نیز پیگیری های لازم را انجام دهند.

اکبری در آخر درباره ی انجام پیگیری های لازم برای ایمن سازی جاده ها بوسیله پلیس راهور اظهار داشت: از ظرفیت های پلیس راهور برای کاهش سرعت و راهکارهای جلوگیری از آن نیز استفاده خواهیم کرد.




منبع:

1402/01/25
12:18:40
5.0 / 5
511
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد