گزارش آبیاری؛

فرصت ارزآوری با صادرات صدف

فرصت ارزآوری با صادرات صدف

آبیاری: تولید صدف بابیلون اسپیرال، فرصت مناسبی برای ارزآوری کشور فراهم نموده که پژوهشگران علوم شیلات، مطالعات مربوط به آنرا انجام داده و بازارهای هدف آنرا شناسایی کرده اند.



به گزارش آبیاری به نقل از مهر، مسطوره دوستدار، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، درباره ی آشنایی با زیست شناسی، تغذیه و تولید مثل صدف حلزونی بابیلون اسپیرال به عنوان گونه ارزآور در کشور به مهر اظهار داشت: این نوع صدف، قابلیت ارزآوری قابل توجهی داشته و می تواند در بازارهای جهانی به ازای هر کیلو گرم ۴ تا ۵ دلار، به فروش برسد.
وی با اعلان اینکه صدف بابیلون جز آبزیان غیر ماکول شمرده می شود، اضافه کرد: آبزیان غیر ماکول، به آن دسته از آبزیان گفته می شود که طبق شرع و فقه شرعی، خوردن آنها حلال شمرده نمی گردد، اما یکی از ظرفیتهای سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان و آب های جنوب کشور شمرده می شود که باید به آن توجه کرد.
دوستدار، افزود: کمتر از ۱۰ درصد یا به عبارتی حدود ۶۰ هزار تن میزان صید در آب های جنوب کشور را آبزیان غیر ماکول می سازند که این آبزیان به گروههای مختلف تقسیم بندی می شوند. آبزیان غیر ماکول بیش از ۱۰ گونه بوده و در ۵ گروه ماهیان، سخت پوستان، نرم تنان، خارپوستان و سایر آبزیان طبقه بندی می شوند.
وی، معتقد است: گردش مالی این آبزیان به بالای ۱۰۰ میلیون دلار در سال می رسد که طی ۲۰ سال قبل نیز روند افزایشی داشته است.
به گفته عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، بطور ویژه، صید صدف بابیلون اسپیرال، طبق آخرین آمارها، سالانه بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ تن در آب های استان سیستان و بلوچستان برآورد می شود که باتوجه به ذخایر اینگونه دریایی در دریای عمان و اهمیت اقتصادی و کاربرد آن می تواند برای کشور درآمد ارزی داشته باشد.
دوستدار، عنوان کرد: طی سالهای قبل برای اولین بار در ایران، بررسی مراحل تولید مثل و نحوه تغذیه صدف بابیلون اسپیرال توسط پژوهشگران علوم شیلات کشور در منطقه چابهار انجام گرفت که دانش فنی آن بطور کامل تهیه شده است.
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در آخر اشاره کرد: این دانش فنی، هم اکنون آماده واگذاری به بخش خصوصی است و می توان بعد از واگذاری، مزارع پرورش صدف بابیلون را در جنوب کشور را راه اندازی نمود.

1402/06/21
20:15:27
5.0 / 5
332
تگها: آب , فروش
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد