محدودیت صادرات خرما با وجود ۵۰ درصد مازاد بازار
به گزارش آبیاری، رئیس انجمن ملی خرما کشور ضمن اشاره به عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما، اظهار نمود: هم اکنون ۵۰ درصد خرما مازاد بازار در سردخانه ها دپو شده اند و ضرر کشاورزان را باید وزارت جهاد کشاورزی تقبل کند.
به گزارش آبیاری به نقل از مهر، نشست خبری انجمن ملی خرما ایران با مبحث «تنظیم بازار خرمای ماه مبارک رمضان» در محل این انجمن برگزار گردید. محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما ایران اظهار داشت: ۴۰ تا ۵۰ درصد مصرف داخلی و خارجی خرما معمولا در ماه مبارک رمضان است.
وی ضمن اشاره به میزان تولید خرما در کشور اضافه کرد: سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می شود که از این آمار ۷۰ درصد مصرف داخلی برای مصارف مردم و صنایع تبدیلی است و ۳۰ درصد صادر می شود
وی با اشاره به اینکه سرانه ی مصرف در کشور حدود ۷ کیلو گرم است، افزود: میزان مصرف در بعضی استان ها ۳۰ کیلو گرم به ازای هر فرد و در بعضی استان ها هم حدود ۱.۵ کیلو گرم است.
فرخی اظهار داشت: سال قبل درآمد حاصل از صادرات حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که طی برنامه ۵ ساله مقرر است این عدد به یک میلیارد دلار برسد اما صدور بخشنامه های خلق الساعه اهداف را تحت شعاع قرار می دهد.
رئیس انجمن ملی خرما کشور ضمن اشاره به عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما، اظهار نمود: هم اکنون ۵۰ درصد خرما مازاد بازار در سردخانه ها دپو شده اند و ضرر کشاورزان را باید وزارت جهاد کشاورزی تقبل کند.
رشیدفرخی خاطرنشان کرد: تعیین عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما از صفر به مفهوم ممنوعیت صادرات بوده و چون اوج مصرف چه در داخل و چه صادرات در این مقطع زمانی (ماه مبارک رمضان) است اگر محقق نشود بعد از آن گرفتار مشکل می شویم و محصولات روی دست کشاورزان باقی می ماند چونکه آمار مصرف در فصل تابستان بسیار کاسته می شود ضمن این که از اوایل مرداد برداشت محصولات جدید شروع می شود.
وی خاطرنشان کرد: سال جاری تا امروز ۲۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و تا عدد سال قبل هنوز ۲۴۰ میلیون دلار فاصله داریم. این در شرایطی است که در بعضی اقلام خرما بیشتر از ۵۰ درصد محصولات سال زراعی گذشته به فروش نرسیده است.
جایگاه خرما ایران در جهان
رشید فرخی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ تنوع و ارقام مقام نخست را در جهان دارد، اظهار داشت: تنوع محصولات ایرانی تمام سلایق را پوشش می دهد. در بازار صادراتی هم ایران پس از مصر مقام دوم را دارد و رقیب ما در بازار جهانی عربستان است که با حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن در جایگاه سوم ایستاده است.
وی در پاسخ به سوال مهر در رابطه با بازارهای هدف اظهار داشت: بنا به اقتضائات زمانی بازارهای هدف تغییر می کند و هم اکنون بعد از اعمال تحریم بخش زیادی از صادرات خرما کشور به کشورهای CIS، هند، کشورهای جنوب شرقی و تا حدودی اروپا است.
وی اظهار داشت: اعمال محدودیت باید از قبل به اطلاع تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسد چونکه قراردادهای بین المللی معمولا یک ساله است و عدم تأمین محصولات اعتبار کشور و صادرکنندگان را زیرسوال برده و بازارها به دست رقیبان می افتد.
وی با تکیه بر این که ۵۰ درصد موجودی سردخانه ها مازاد نیاز بازار است، اظهار داشت: موجودی انبارهای فروشگاه های زنجیره ای و سایر فروشگاه ها کامل است ضمن این که بر مبنای سخنان سرپرست سازمان تعاون روستایی کشور بیشتر از ۱۰۰۰ تن خرما از جانب این سازمان ذخیره سازی شده است.
وی افزود: انجمن ملی خرما ایران اعلام آمادگی کرد که خرما مورد نیاز بازار را با قیمت مناسب در مبدا تأمین می کند ضمن این که بازار صادرات را هم می تواند مدیریت نماید؛ اما استقبال نشد.
رشید فرخی اظهار نمود: خرما مضاعفی سال قبل هر کیلو گرم حدود ۷۰ هزار تومان بود که سال جاری با تورم حدود ۱۳ درصدی بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است در حالیکه نرخ تورم کشور بیشتر از ۴۰ درصد است.
این کارشناس بخش کشاورزی اضافه کرد: سال قبل با وجود موجودی کمتر از سال جاری تنظیم بازار ماه مبارک رمضان بدون مشکل انجام شد و حتی فروشگاه های زنجیره ای که خرما را در ایام عادی با سود بین ۴۰ تا ۵۰ درصدی به فروش می رسانند در این مقطع با سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی ارائه کردند.
رئیس انجمن ملی خرما ایران با اشاره به اینکه تولیدکننده و صادرکننده زخم خورده بخشنامه های خلق الساعه است، اظهار داشت: حدود ۷۰۰ هزار کشاورز در تولید خرما فعالیت دارند و حدود ۴ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنف مشغول به کار هستند.
رشیدفرخی در انتها اظهار داشت: ۱۳ استان در عرصه تولید خرما فعالیت دارند و ۶ استان نخل خیز کشور هم شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان بوده که به لحاظ اقتصادی درآمدشان وابسته به تولید این محصول است.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب