معاون سازمان برنامه و بودجه عنوان كرد

بودجه 1405 و تمرکز همزمان بر ایمنی جاده ها و توسعه حمل و نقل ریلی

بودجه 1405 و تمرکز همزمان بر ایمنی جاده ها و توسعه حمل و نقل ریلی

به گزارش آبیاری، بگفته معاون امور عمرانی سازمان برنامه و بودجه، در بودجه سال 1405، دولت با نگاهی همزمان بر کاهش تلفات جاده ای و توسعه حمل و نقل ریلی، برای اولین بار اعتبارات ایمنی راه ها را تجمیع و بطور قابل توجهی افزایش داده و در کنار آن، با رشد چشم گیر منابع بخش ریلی، کریدورهای ترانزیتی و طرح های بهره بردار را در اولویت قرار داده است.


به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، سعید جغتایی - معاون امور عمرانی سازمان برنامه و بودجه - در نشست خبری تشریح لایحه بودجه ۱۴۰۵ ضمن اشاره به بودجه ریزی دولت در حوزه حمل و نقل اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل جاده ای، یک ابتکار مهم که با وجود منابع محدود انجام شد، توجه ویژه به بحث تلفات جاده ای بود؛ موضوعی که هم مسئولان و هم مردم بطور جدی آنرا پیگیری می کنند. ما برای نخستین بار در بودجه سال ۱۴۰۵، جدول اعتبارات ایمنی را در قالب جدول شماره ۲۷ درج کردیم. پیش از این منابعی برای ایمنی وجود داشت؛ به صورت مثال بخشی در حوزه وزارت، بخشی در پلیس راهور، بخشی در اورژانس، هلال احمر و سایر بخش ها، اما به سبب پراکندگی این منابع، امکان مدیریت و نظارت مؤثر بر آنها وجود نداشت. برای اولین بار در سال ۱۴۰۵ این منابع تجمیع شد و علاوه بر این، همان منابع موجود را نیز حدود ۹۲ درصد افزایش دادیم؛ یعنی در صورتیکه این اعتبارات را یکجا آوردیم تا قابل نظارت و در دسترس عموم مردم باشد، رشد قابل توجهی نیز برای آن درنظر گرفته شد.
وی ادامه داد: بر این اساس، ان شاءالله در سال ۱۴۰۵ بتوانیم برنامه ایمنی تدوین شده دولت را اجرا کنیم؛ برنامه ای که هدف آن کاهش سالانه ۲۰ درصدی تلفات در بازه سه تا چهار یا پنج ساله است. هرچند میزان تلفات فعلی بالا است و حتی بیش از این میزان کاهش نیز لازم است، اما اگر بتوانیم سالی ۲۰ درصد کاهش داشته باشیم، گام خیلی مهمی خواهد بود. البته در حکم برنامه، کاهش ۱۰ درصدی پیش بینی شده اما ما تلاش می نماییم به عدد بالاتری برسیم. این مساله فقط به ساخت راه محدود نمی شود و حوزه هایی مانند فرهنگ سازی، آموزش و نظارت را نیز شامل می شود که برنامه های مختلف آن در همین جدول مشخص شده و قابلیت رصد و پیگیری دارد.
جغتایی در ادامه ضمن اشاره به بخش حمل و نقل ریلی اظهار نمود: در حوزه حمل و نقل ریلی، طرح های گوناگونی طراحی شده که ارتباط مستقیمی با بهره برداری کشور دارد. ایران یک چهارراه ترانزیتی در منطقه و جهان است و باتوجه به تحولات اخیر منطقه نیز اهمیت این مساله دوچندان شده است. ما کوشش کردیم در حوزه کریدورها، آن دسته از کریدورهایی که به افزایش ترانزیت کشور کمک می کنند را در اولویت قرار دهیم؛ چونکه درآمد ترانزیت ریلی حدود چهار برابر حمل و نقل داخلی است و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
معاون امور عمرانی سازمان برنامه و بودجه افزود: به جز حدود ۶۰۰ همت اعتباری که بخشی از آن غیرنقدی است، اعتبارات حاصل از استجازه مقام معظم رهبری برای حمل و نقل ریلی که در سال ۱۴۰۴ حدود ۸۰ همت بود، در بودجه سال ۱۴۰۵ و در جدول ۲۴ به ۱۸۶ همت بالا رفته است. این ارقام علاوه بر همان حدود ۶۰۰ همت است که هم اکنون بصورت نقدی درنظر گرفته شده و ان شاءالله با اختصاص مناسب، طرح های خوبی به بهره برداری خواهد رسید؛ کمااینکه پیشبینی می شود تا پایان خرداد سال آینده، پروژه هایی مانند طرح راه آهن چابهار - زاهدان به بهره برداری برسد.
به اجمال، ایران یک چهارراه ترانزیتی در منطقه و جهان است و با توجه به تحولات اخیر منطقه نیز اهمیت این مسئله دوچندان شده است. این ارقام علاوه بر همان حدود ۶۰۰ همت است که حالا به صورت نقدی دیده شده و ان شاءالله با اختصاص مناسب، طرح های خوبی به بهره برداری خواهد رسید؛ کمااینکه پیش بینی می شود تا پایان خرداد سال آینده، پروژه هایی مانند طرح راه آهن چابهار - زاهدان به بهره برداری برسد.

منبع:

1404/10/05
13:34:08
5.0 / 5
5
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد