همزمان با قرمز شدن وضعیت هوای تهران و چند كلانشهر دیگر؛

نامه محیط زیست به دادستانی درباره مازوت سوزی نیروگاه های تهران

نامه محیط زیست به دادستانی درباره مازوت سوزی نیروگاه های تهران

در روزهایی که ریه هایمان با کرونا دست و پنجه نرم می کند، آلودگی هوا در برخی از کلانشهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است. سازمان محیط زیست نیز سرانجام مازوت سوزی نیروگاه ها و صنایع در تهران را تایید نمود. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با مازوت سوزی نیروگاه ها در اراک برخورد شده است می گوید: نامه ای به دادستانی تهران نیز درباب مازوت سوزی نیروگاه ها ارسال کرده ایم.



به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، آلودگی هوا در کشور این روزها تبدیل به رقیب خطرناک کرونا شده و برخی از کلانشهرهای کشور ازجمله تهران، اصفهان، کرج، زنجان، اراک، اهواز، قزوین، قم و... را درگیر خود کرده است. درحالی آلودگی هوا - به سبب افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون - در بعضی از شهرهای کشور نفس را تنگ و آسمان را خاکستری کرده که کارشناسان همیشه تاکید دارند که معضل آلودگی هوا بسیار خطرناک تر از معضل کروناست، چونکه ویروسی که این روزها تمام جهان را درگیر خود کرده تا امروز کمتر از دو میلیون تن فوتی داشته اما آلودگی هوا در دنیا سالانه سبب ۷ میلیون مرگ زودرس می شود.
آلودگی هوا تا ۸ درصد تلفات کرونائی را بیشتر می کند
با تمامی این ها ابتدای فصل پاییز بود که عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - نسبت به همزمانی آلودگی هوا و ویروس کرونا هشدار داده و تاکید کرده بود که افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون می تواند تا ۸ درصد تلفات کرونائی را بیشتر کند. به دنبال آن سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود که در امتداد کنترل و مدیریت آلودگی هوا در شش ماهه دوم امسال هفت پیشنهاد را به ستاد ملی کرونا فرستاده است که در صورت تصویب این ستاد لازم الاجرا خواهد شد.
سهم غیرقابل انکار موتورسیکلت ها در آلودگی هوا
باوجود اینکه قبل از رسیدن فصل پیک آلودگی هوا فرصت برای چاره اندیشی دراین زمینه وجود داشت و حتی قوانینی مانند قانون هوای پاک راه را مشخص کرده بودند اما در کمال تعجب تاثیر آلودگی هوا روی ویروس کرونا توسط یکی از اعضای ستاد مقابله با ویروس کرونا در کلانشهر تهران انکار شد و حتی در این شرایط طرح هایی اجرا شد که هم راستا با قانون هوا پاک نبود که همچون این تصمیمات می توان به اجرای طرح تسهیلات ویژه پلیس برای ترخیص هزاران موتورسیکلت های رسوبی اشاره نمود.

این طرح درحالی اجرائی شد که نقش موتورسیکلت ها در آلودگی هوا بر کسی پوشیده نیست و بر طبق اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم موتورسیکلت ها در تولید آلاینده های گازی حدود ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است همین طور هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق - که عامل اصلی آلودگی هوا است - تولید می کند اما با این وجود از آذر ماه تا حالا هزاران دستگاه موتورسیکلت آلاینده به سطح خیابان ها بازگشته اند.
از حذف سهم صندوق محیط زیست از عوارض آلایندگی تا رای منفی شورای شهر به خرید فیلتر دوده
از سویی دیگر مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای مهر ماه تصمیم به حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی گرفت. این تصمیم مجلس شورای اسلامی اعتراض شدید عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - را به دنبال داشت. وی در گفت و گویی با ایسنا اظهار کرده بود که کسری بودجه دستگاهها نباید از کیسه محیط زیست جبران شود همین طور قسمتی از این عوارض آلایندگی قرار بود برای رفع آلایندگی صنایع هزینه شود و چنین تصمیمی نشانگر هدف گذاری مجلس برای مخالفت با محیط زیست است.

واقعیت این است که حوزه محیط زیست طی سالهای اخیر، تصمیم های ضد کنترل آلودگی هوا کم به خود ندیده است. ازجمله دیگر این تصمیم ها می توان به این مسئله اشاره نمود که شورای شهر تهران که حالا خودرا مطالبه گر حق مردم تهران در زمینه آلودگی هوا می داند طی سال ۹۷ به خرید فیلتر دوده برای اتوبوس های دیزلی از محل اوراق مشارکت رای ندادند و موضوع "خرید فیلتر دوده " از ردیف این اعتبار حذف شد. گفتنی است که عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس ها سبب می شود که خروجی خودرو های دیزل بدون هیچ نوع پالایشی وارد حلق مردم شود. علاوه بر این همیشه به شورای شهر تهران به سبب عدم اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس ها انتقاداتی وجود دارد.
سهم صنایع و نیروگاه ها در آلودگی هوا بیشتر شده است؟
با تمامی این ها آخرین سیاهه انتشار شهر تهران نشان میدهد که کامیون ها حدود ۱۶ درصد و موتورسیکلت ها حدود ۱۰ درصد در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نقش دارند. هرچند که هرساله گفته می شود که سهم منابع متحرک مانند خودرو ها در آلودگی هوا بسیار بیشتر از سهم منابع ثابت مانند نیروگاه ها و صنایع است اما برخی آمار نشان میدهد که امسال صنایع و نیروگاه ها به سبب سوزاندن مازوت سهم پررنگی در آلودگی هوا دارند.

بر اساس اظهار نظرهای کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - درحال حاضر ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و بواسطه تحریم های بین المللی کسی خریدارشان نیست بدین سبب مجبوریم در بعضی نقاط از سوخت مازوت استفاده نمائیم. هرچند که محیط زیست در ابتدا اصرار داشت که در بعضی کلانشهرهایی که مشکل آلودگی هوا دارند - مانند تهران و اصفهان - از سوخت مازوت استفاده نمی گردد اما داده های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیان کننده استفاده از سوخت های غیر استاندار در صنایع و نیروگاه های تهران است، چونکه با وجود ممنوعیت تردد خودرو های دیزلی در تهران طی هفته گذشته، غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد - که ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت های غیر استاندارد ازجمله مازوت دارد - افزایش یافته است.

گفتنی است که آلاینده دی اکسید گوگرد روی تشکیل ذرات معلق اثرگذار می باشد و می توان اظهار داشت که پایه تشکیل ۳۰ درصد از ذرات معلق سولفات ها هستند. این یعنی گوگرد می تواند تاحدی پایه تشکیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون - بعنوان عامل اصلی آلودگی هوا طی روزهای اخیر - باشد.

مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - مدتی پیش در گفت و گو با ایسنا درباره علت آلودگی هوا در کلانشهرها باوجود کاهش و محدودیت های تردد خودرویی تصریح کرده بود که حتی اگر تردد خودرو های شخصی نسبت به گذشته ۵۰ درصد کمتر شده باشد، باز این رقم تاثیر زیادی روی کاهش آلودگی هوا نخواهد گذاشت. علاوه بر این صنایع، نیروگاه ها، خودرو های دیزلی، اتوبوس ها و... همانند گذشته در بیشتر شهرهای کشور مشغول فعالیت هستند و حتی مصرف گاز نیز در کشور بیشتر از سال قبل شده است. بدین جهت نباید توقع داشت که با کاهش تردد خودرو های شخصی و تعطیلی برخی مراکز آلودگی هوا نیز کمتر شود.

تجریشی حالا در گفت و گویی جدید با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ممنوعیت تردد دیزلی ها در تهران غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد بالا رفته است؟ می گوید: بنظر می رسد با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا به صورت پراکنده از سوخت مازوت بهره برده اند. برای مثال واحدهای ریخته گری در تهران طی روزهای اخیر سوخت مازوت مصرف کرده اند.
تعدادی از نیروگاه ها در تهران نیز به سمت مازوت سوزی رفته اند
وی افزود: متاسفانه برمبنای آخرین آمار از روزهای ابتدایی هفته گذشته برخی از نیروگاه ها در تهران نیز به سمت مازوت سوزی رفته اند. به هر حال ما به دادستانی نامه زده و خواسته ایم که به سرعت جلوی این اقدام گرفته شود.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نسبت آلایندگی منابع متحرک مانند خودرو های دیزلی، موتورسیکلت ها و خودرو های شخصی به منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاه ها حدود ۶۰ به ۴۰ است اما اگر نیروگاه ها و صنایع از سوخت مازوت استفاده کنند این نسبت به هم خواهد خورد و سهم زیادی در آلودگی هوا خواهند داشت.
اراده ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد
تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه طی هفته گذشته جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور تشکیل شد، اظهار می کند: باوجود اینکه این جلسه به موضوع رفع توقیف موتورسیکلت های رسوبی اختصاص داشت اما نماینده پلیس در کارگروه شرکت نکرده بود و حتی نماینده وزارت کشور نیز درجریان ماجرا نبود. متاسفانه هیچ اراده ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد، چونکه هم موضوع مشخص است و هم راهکارهای اجرائی اما اقدامی نمی گردد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در آخر اشاره کرد: بر طبق آخرین نمونه برداری ها کیفیت سوخت گاز و بنزین حدود ۸۰ درصد در کشور استاندارد است اما طی روزهای آینده مجدد از جایگاه های سوخت نمونه برداری خواهد شد. بنظر می رسد که آمار جدید متفاوت با نمونه برداری های پاییز باشد.




1399/10/13
13:29:09
0.0 / 5
1365
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد