در میزگرد آبیاری تاكید شد:

روستابازار رافع مشكلات تولید و مصرف كنندگان

روستابازار رافع مشكلات تولید و مصرف كنندگان

به گزارش آبیاری ایرنا- تقویت اقتصاد روستایی، کاهش هزینه های خرید و حذف واسطه ها همچون مزایای ˮروستابازارˮ است که به تاکید کارشناسان میزگرد ایرنا اصفهان این راهبرد و نیاز اساسی بخش کشاورزی باید در همه استانهای کشور محقق شود تا بر نگرانی های تولید و مصرف کننده بکاهد.


به گزارش آبیاری به نقل از ایرنا، روستاها کانون تولید هستند، که متناسب با نیازها و توانمندی اقتصادی می توان، به ایجاد سایر صنایع و خدمات در رابطه با اقتصاد روستا جهت استفاده حداکثری از ظرفیت تولیدی و اشتغالزایی روستایی در آنها پرداخت، روستا موتور محرکه سایر صنایع و جریان اقتصادی می باشد که می تواند علاوه بر توانمندکردن بخش خصوصی به تحول آفرینی در عرصه تولید و اشتغالزایی با استفاده از ظرفیت های موجود منجر شود.
راهکارهای توانمندکردن روستاها در تقویت تولید و ایجاد اشتغال تقویت مشاغل خانگی در حوزه های مختلف صنایع دستی، فرآوری محصولات کشاورزی و باغی، ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق روستایی، توجه به گردشگری و کشاورزی با همکاری نهادهای ذیربط همچون وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید است که باید مورد توجه قرار گیرد.
اشتغال روستایی با بهره گرفتن از ظرفیت های بومی و محلی روستاها یکی از راهکارهای دولت یازدهم و دوازدهم بوده تا بتوان روستاها را به ماهیت واقعی خود یعنی تولید بازگرداند در همین راستا پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری رشد داشته است.
برخی کاستی ها، نارسایی ها و ظرفیت های بالقوه موجود رها شده سبب شده تا خیلی از ساکنان آن هم در فقر، تنگدستی و محرومیت به سر ببرند اما تقویت ظرفیت های تولیدی و کمک به فعالیت روستایی آنها را به رفاه و درآمد بالا خواهد رساند.
راه اندازی و توسعه مراکز و کارگاه هایی که در چارچوب صنایع تبدیلی و تکمیلی قابل تعریف هستند می توان به رشد در تولیدات متنوع دست پیدا کرد و بدون تردید از منافع و مزایای چنین موفقیتی، کلیت اقتصاد کشور و تمامی آحاد جامعه (به صورت مستقیم و غیر مستقیم) منتفع خواهند شد.
واسطه ها عامل اختلاف فاحش قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا مغازه هاست که این اختلاف قیمت سبب ضرر و زیان کشاورزان و تولیدکنندگان و سودجویی بعضی از دلالان را به دنبال دارد.
نظام توزیع عمده فروشی و خرده فروشی در اختیار تولیدکنندگان نیست و نبود توان مالی کشاورزان و نیاز مالی در فصل برداشت با عنایت به هزینه های انجام گرفته در طول سال برای فرد کشاورز باعث می شود تا در فصل برداشت کشاورزان محصول را به اجبار به قیمتی که واسطه ارائه می دهد، به فروش برسانند.
با حذف واسطه ها و عرضه تولیدات و محصولات کشاورزی، باغی، دامپروری، صنایع دستی در روستاها به صورت مستقیم به شهرها در چارچوب بازارهای محلی و خاص این بخش، هزینه های زیاد را حذف و رفاه را برای مصرف کنندگان می افزایند.
تعاونی ها با عنایت به اساسنامه بسیار قوی که دارند باید از جنبه قدرت وارد شده و از خرد جمعی بهره بگیرند و به حوزه های زنجیره ارزش وارد شوند که این نهادها نقش مهم و اصلی را در عرضه تولیدات محصولات کشاورزی اجرا خواهند کرد که استفاده از زیرساخت های خوب شبکه از مسیر اصلی تعاون منحرف شده و این خدمات نباید فقط در حوزه مبادلات و توزیع نهاده ها و سوخت باشد بلکه در حوزه خدمات فنی، واحدهای تولیدی و کشاورزان و در چارچوب زنجیره ارزش با عنایت به قابلیت زیرساختی تعاونی ها، باعث افزایش بهره وری و در نهایت سود کشاورزان شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان "روستابازار نیاز ضروری بخش کشاورزی" را با حضور محسن حاج عابدی رئیس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، مظفر نجفی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های روستایی استان اصفهان، علی رحمانی مدیرکل دفتر امور شوراها و روستاهای استانداری اصفهان و محبوبه توکلی نجف آبادی سرپرست واحد بازرگانی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برگزار کرد.
کم توجهی به فرآیندهای بعد از تولید
رئیس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان اظهار داشت: فرایند پس از تولید در حوزه کشاورزی و دامپروری به نسبت مراحل تولید کمتر مورد توجه بوده است.
محسن حاج عابدی در این میزگرد اقتصادی ایرنا ضمن اشاره به نظام تولید در حوزه های مختلف که روند روبه رشد کمی و کیفی را داشته است، اضافه کرد: این میزان توجه در فرآیندهای بعد از تولید و عرضه مورد برنامه ریزی قرار نگرفته و این غفلت به سودآوری، تجارت و منفعت تولیدکننده آسیب زده است.
وی فاصله بین تولید و مصرف را باعث افزایش هزینه ها بیان کرد و اظهارداشت: تنها منتفع این خلاء واسطه ها هستند چونکه این افزایش هزینه به نفع بخش تولید نبوده و عموم مردم ملزم به پرداخت آن هستند و درصورت تدبیر و برنامه ریزی در این امر علاوه بر کاهش هزینه ها، به سود بخش تولید خواهد بود.
وی افزود: بخش زیادی از مواد مصرفی کشور در روستاها تولید و در شهرها مصرف می شود، ازاین رو ایجاد زمینه برای رقابت در بازارها و عرضه مستقیم از راه تعامل بین بخشی و فعال سازی تشکل های اقتصادی مانند اتحادیه ها و شرکت تعاونی ها فراهم گردد.
رئیس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان افزود: تشکیل شبکه تعاملی و زنجیره ای در عرضه محصولات کشاورزی و دامی، زمینه کاهش واسطه ها و کنترل قیمت را فراهم نموده و منفعت آن به مردم و تولیدکنندگان خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه در ۱۲۸ فروشگاه زنجیره ای استان عرضه محصولات کشاورزی فعال گشته است، تصریح کرد: برای اجرای طرح روستا بازار ۳۴ پایگاه فعال و در چهار روستای استان اصفهان هم بازارهای محلی تا آخر سال جاری راه اندازی و اجرایی می شود.
وی خاطرنشان کرد: در این بازارهای محلی یا غرفه های فروش، محصولات کشاورزی، دامی، طیور و عسل عرضه می شود و واسطه گری به صورت کامل حذف شده که قیمت تولید و عرضه تفاوت چندانی با هم ندارد.
وی از تشکیل کمیته فرعی تعیین قیمت میوه و تره بار اطلاع داد و اظهار داشت: بررسی های میدانی برای تصمیم گیری بهتر قیمت ها انجام شده تا اینکه فرصت ها کسب و زمینه حضور فعال اتحادیه ها و تعاون های روستایی فراهم گردد.
به گفته حاج عابدی وجود مراکز و مکان هایی در شهرها برای ایجاد بازارچه های عرضه محصولات کشاورزی یک فرصت مناسب برای برای انجام این کار به جای غرفه های گران میدان میوه و تره بار است.
وی اضافه کرد: مدیریت شهری در شهرهای مختلف می تواند در این بخش همکاری کند تا عرضه کالا از تولید به مصرف فراهم گردد.
وی با اشاره به اینکه تحقق کاهش واسطه گری به بسترسازی مناسب برای عرضه مستقیم نیازمند است، خاطرنشان کرد: در این عرصه تعامل بین بخشی نیاز بوده و باید از شبکه های تعاملی در تولید و عرضه حمایت شود، بعضی از قوانین تسهیل گردد و نظارت بر بازار هم جهت تنظیم قیمت ها مورد توجه قرار گیرد.
این مقام مسئول در حوزه روستایی ضمن اشاره به اینکه رونق گردشگری در این عرصه مورد توجه است، عنوان کرد: گردشگری کشاورزی، زنبورداری، گلخانه ها و تولید روستایی برنامه ریزی شده و آمادگی همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد.
وی ضمن اشاره به صحبت های کارشناس صنایع دستی در این میزگرد خبری اظهار داشت: در بازارچه های محلی امکان عرضه صنایع دستی وجود داشته و شرکت تعاونی های روستایی در این خصوص آمادگی تعامل با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دارد.
وی به هم افزایی بین تعاونی های روستایی، شرکت تعاونی دهیاری ها و دهیاران برای رونق تولید در روستا اشاره و افزود: ذهنیت مردم روستا و مسؤلان روستایی باید نسبت به این حوزه تقویت و تغییر رویکرد ایجاد شود.
حاج عابدی به ورود استارت آپ ها به تولیدات کشاورزی اشاره و افزود: این دسته از اقدامات در عرصه تولید گیاهان دارویی و عرقیجات شروع شده تا بتوانیم شاهد فرآوری در عرصه تولید باشیم و در زمان حاضر اتاق بازرگانی اصفهان در پیشبرد برنامه های اقتصادی حوزه روستایی اعلام آمادگی کرده است.
به اعتقاد وی باید سیاست های کلان کشوری بر رونق زندگی روستایی برای افزایش تولید تقویت و رفتارهای غلطی چون تبدیل روستا به شهر و یا بی توجهی به این حوزه ها اصلاح گردد.
حاج عابدی افزود: خروج روستا از بخش تولید باعث از بین رفتن حقیقت و سبک زندگی روستاها می شود و دهیاران باید به این مسائل توجه بیشتری داشته باشند و حقیقت های زندگی در این بخش فراموش نشود.

نیاز رونق اقتصاد روستایی به ایجاد شبکه سازی
سرپرست واحد بازرگانی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اظهار داشت: ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف تولیدی، گردشگری و زندگی در روستاهای این استان وجود دارد اما رونق اقتصادی در این مناطق به شبکه سازی نیاز دارد که این مقوله کمتر تابحال مورد توجه بوده است.
محبوبه توکلی نجف آبادی در بخش دیگری از این میزگرد خبری ایرنا با تفکیک روستاهای اصفهان در حوزه صنایع دستی اضافه کرد: بعضی از روستاها ظرفیت تولید داشته و برخی ها ندارند که بیشترین اقدام برای برندسازی و سرمایه گذاری در روستاهای مستعد انجام می شود که خلاقیت در تولید، مواد و مصالح مرغوب و با کیفیت، طراحی و کاربرد صحیح نقوش در تولید و استفاده از بسته بندی از عوامل مهم در انتخاب روستاهای هدف برندسازی است.
وی ضمن اشاره به بافت گلیم در روستای مهرگرد سمیرم تصریح کرد: برندسازی تحت عنوان روستای ملی دستبافته های داری(گلیم) در مهرگرد انجام شده که ایجاد بازارچه دائمی در چنین روستاهایی در حال بررسی و تحقیق است و چنین برنامه ریزی و مطالعاتی برای سایر روستاها متناسب با استعداد آنها صورت خواهد گرفت.
این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ضمن اشاره به مناطقی که قابلیت گردشگری ندارند، اظهارداشت: تولیدات آنها باید در دیگر روستاها و یا مناطق شهری و بازارهای عمومی ارائه شود که توسعه شبکه در این عرصه و تعامل بین تعاونی ها، دهیاران و نهادهای متولی در حوزه روستایی این شرایط را توسعه می دهد که این مورد با عنایت به مأموریت دیگر سازمان ها و لزوم همکاری، به تصمیمم سازی های بین بخشی وابسته است.
وی ضمن اشاره به اینکه در گذشته سازمان میراث فرهنگی برای عرضه تولیدات صنایع دستی روستاییان برنامه های اقتصادی داشته است، تصریح کرد: به علت منع قانونی دولت در فعالیتهای اقتصادی، این فرایند تعطیل شده که پیرامون این مورد بخش خصوصی و تعاونی ها نقش خویش را باید ایفا کنند و در صورت فعالیت موثر بخش خصوصی و تعاونی ها در روستا به تشکیل اتحادیه هایی صادراتی صنایع دستی روستایی می توان امیدوار بود.
وی توزیع اعتبار و تسهیلات بانکی به روستاییان برای سرمایه گذاری در تولید و عرضه محصولات صنایع دستی را از اقدامات این اداره کل بیان کرد و اظهار داشت: ایجاد بازارچه های محلی در روستاها و شهرها امکان عرضه محصولات صنایع دستی را در کنار دیگر تولیدات روستایی فراهم می آورد.
به گفته توکلی توجه به ضعف های بنیادین در حوزه روستا مثل کمبود دانش، آگاهی و مهارت برای فعالیتهای دیجیتالی برای پیشبرد برنامه ها، باید پشتیبانی فنی و کاملی از مردم صورت گیرد چون که تجربه های گذشته نشان داده که همه روستاهای استان امکان انجام چنین فعالیتهایی را ندارد و ظرفیت ها متفاوت می باشد.
وی مدل پاساژ پروانه تهران که هر جمعه تولیدات صنایع دستی و هنری از کل کشور در آن به فروش می رسد، را یک اقدام موفقیت آمیز معرفی نمود و اظهار داشت: ایجاد چنین بازار دائمی در استان اصفهان و ایجاد بستر برای عرضه محصولات متفاوت روستاییان کار را با کیفیت بیشتری پیش خواهد برد.
لزوم تغییر نگرش برای تقویت اقتصاد روستایی
مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی های روستایی استان اصفهان اظهار داشت: تقویت اقتصاد روستایی به تغییر نگرش در فروش در میان مردم و فرهنگ آنان نیاز است.
مظفر نجفی در این میزگرد ایرنا ضمن اشاره به اینکه بخش روستایی استان در عرصه تولید مولد و فعال است، اضافه کرد: بازارهای سنتی مشقت های زیادی دارد و منفعت چندانی را نصیب مردم روستایی نمی کند و واسطه گری در این خصوص هزینه های تولید و خرید کالا را زیاد می کند.
وی تقویت بازارهای جدید بر بستر فضای مجازی و تجارت الکترونیک را یک فرصت طلایی برای رونق اقتصاد روستایی برشمرد و عنوان کرد: با چنین اقداماتی ارزش گذاری به تولیدات این بخش افزایش می یابد و برای این کار وبسایت های خبری و اطلاع رسانی برای روستاها با معرفی ظرفیت ها در دستور کار است.
وی خاطرنشان کرد: چنین اقداماتی علاوه بر ایجاد بازارهای داخلی، بازارهای خارجی را شناسایی و به توسعه صادرات و همینطور جذب توریست کمک می نماید.
به گفته مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی های روستایی اصفهان، شرکت بازرگانی میهن تجارت، برای این کار فعال شده و بقیه شرکتهای اقماری اتحادیه مثل گردشگری و فناوری اطلاعات در این خصوص همکاری می کنند تا جهش خوبی برای تقویت تولید در روستاها و کاهش واسطه گری ایجاد شود.
وی نگاه سنتی به بازار تولید، نبود نگرش فروش دیجیتال، کم توجهی به اطلاع رسانی و فعالیت استارت آپی و رضایت به اندک سود در میان مردم روستایی را چهار معضل در حوزه اقتصاد در این بخش معرفی نمود و اظهار داشت: چنین چالش هایی مانع رشد اقتصادی شده است.
وی تجارت الکترونیک را یک مولفه برای سودآوری بیشتر در تولید بیان و افزود: این چنین تفکری باید در میان روستاییان، دهیاران و اعضای شرکتهای تعاونی تقویت شود و از سویی هم روستاییان با نگاه به سودآوری در عرصه تولید فعالیت کنند و دست واسطه گر را به علت درآمدنهایی اندک کوتاه کنند.
نجفی از آمادگی برای همکاری با سازمان تعاون روستایی و فعالان حوزه صنایع دستی خبرداد و اظهار داشت: دفتر روستایی استانداری اصفهان برای آموزش دهیاران برای فعالیت در این عرصه همکاری کند تا نگرش و دیدگاه اعضای شوراها و دهیاران برای فعالیتهای اقتصادی هدفمند در جهت تحقق اهداف اقتصادی روستا هدفمند شود.
وی با اشاره به اینکه واسطه گرها نقش مهمی در ایجاد روند ارتباط بین تولید و تقاضا دارند، خاطرنشان کرد: برغم نقش مهم این قشر اما این گروه به سود منطقی راضی نبوده و منفعت بیش از اندازه می خواهند که حق تولیدکننده را ضایع و هزینه رابرای مصرف کننده نهایی بالا می برد.
وی همینطور نگاه همه جانبه نگر به توسعه روستایی را ضروری بیان و تصریح کرد: با عنایت به مهاجرت معکوس از شهر به روستا و نیازهای موجود در این بخش باید به رشد اقتصادی منطقه کمک کرد تا اینکه شکل زندگی روستایی به بهترین شرایط تقویت شود.

ضرورت ساماندهی فرایند عرضه محصولات کشاورزی
مدیرکل دفتر امور شوراها و روستاهای استانداری اصفهان ضمن اشاره به جمعیت ۱۲ درصدی روستایی در این استان اظهار داشت: بخش زیادی از غذا، پوشاک، خوراکِ زندگی شهری را روستاییان تأمین می کنتد که در چنین شرایطی ساماندهی فرایند عرضه محصولات کشاورزی در این بخش لزوم دارد.
علی رحمانی در بخش دیگر میزگرد خبری ایرنا به نقش روستاها در اقتصاد جامعه اشاره و تصریح کرد: فعالیت گسترده روستاییان فعالیت در حوزه تولیدی در رونق زندگی روستایی نقش دارد و با عنایت به واسطه گری و افراد بالادستی حق و حقوق تولیدکنندگان را ضایع می شود.
وی به ابلاغ وزارت کشور برای ایجاد بازارچه های محلی اشاره و افزود: این دسته از بازارچه ها برای فروش محصولات روستایی فراهم خواهد شد که زمینه ای برای رقابت، معرفیِ محصول و رونق اقتصادی به حساب می آید که این اقدام سال ۹۸ در ۱۲ بخش استان انجام شد و با عنایت به دستاوردهای موثر آن، مورد استقبال قرار گرفت.
وی افزود: با عنایت به اثرات مثبت و استقبال مردم از این بازارچه ها، تمدید زمان برگزاری درخواست می شد که البته چنین اقداماتی طی برنامه ای هدفمند و طراحی مدل، جانمایی مکان و برنامه ریزی در آینده اجرا می شود.
مدیرکل دفتر امور شوراها و روستاهای استانداری اصفهان اعتقاد دارد اقتصاد روستایی با راه اندازی و فعالیت بازارهای محلی و عرضه تولیدات آنها در مناطق شهری رونق خواهد گرفت که برای این مورد مدیریت شهری در مناطق مختلف با اختصاص مکان های خاص به عرضه تولیدات کشاورزی کمک نماید.
وی افزود: خرید محصولات کشاورزی و عشایری و فروش آن در بازارها توسط سازمان تعاون روستایی و اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی در امر تنظیم بازار و پشتیبانی از مصرف کننده نقش دارد که در این خصوص تعامل و هم افزایی در چارچوب تفاهم نامه و اقدام مشترک لازم است.
وی ضمن اشاره به دغدغه کارشناس مسئول صنایع دستی حاضر در میزگرد پیرامون اثرگذاری و استقبال روستاییان از بازارهای نوین اظهار داشت: با اجرای برنامه های آموزشی برای دهیاران و اهالی روستا در مورد فعالیتهای تجاری نوین، حرکت از بازارهای سنتی به فعالیتهای تجاری جدید را محقق می نماییم.
رحمانی در قسمتی دیگر از سخنان خود به راه اندازی صفحه های وب برای روستاها و بخش های مختلف استان اشاره نمود و اضافه کرد: این چنین حرکتی ظرفیت های هر منطقه را معرفی و به تقویت صنعت توریسم، جذب توریست داخلی و خارخی و شناسایی و پشتیبانی از محصولات کشاورزی کمک خواهد نمود.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد بسترسازی های لازم و همکاری نهادهای اداری جهت راه اندازی فراگیر "روستابازار "گفت: بعضی از مقدمات لازم در این عرصه فراهم شده و آمادگی هم افزایی بین بخشی برای این کار با محوریت مدیریت استان ایجاد می شود.
وی همینطور نقش اهالی روستا و مسؤلان محلی را در تحقق این امر مهم ضروری و توسعه دهنده خواند.
سهم اشتغال بخش کشاورزی کشور ۱۸.۷ و سهم اشتغال بخش کشاورزی استان ۱۱.۵ درصد و کل شاغلان بخش کشاورزی این خطه حدود ۱۷۰ هزار نفر هستند.
مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سالهای طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می شود.
مجموع اراضی باغی این دیار هم حدود ۸۰ هزار هکتار است و به طور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می شود.


1399/11/27
14:22:52
0.0 / 5
992
تگها: آب , باغ , تجربه , خدمات
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد