رییس سازمان چای عنوان كرد:

پیشبینی افزایش ۴ هزار تنی تولید برگ سبز چای با وجود كاهش بارندگی ها

پیشبینی افزایش ۴ هزار تنی تولید برگ سبز چای با وجود كاهش بارندگی ها

رئیس سازمان چای کشور پیشبینی کرد: سال جاری با چهار هزار تن افزایش، تولید برگ سبز چای به ۱۳۵ هزار تن برسد.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «حبیب جهانساز» اضافه کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۳۱ هزار تن برگ سبز از باغ های فعال استان های گیلان و مازندران برداشت و نزدیک به ۳۰ هزار تن چای خشک تولید شد.
رییس سازمان چای کشور، سطح باغ های چای کشور را ۲۸ هزار هکتار عنوان نمود و عنوان کرد: از این سطح، ۲۲ هزار هکتار باغ های چای فعال می باشند.
جهانساز ضمن اشاره به کاهش بارندگی های سال زراعی جاری، اظهار داشت: با عنایت به این که ۷۰ درصد باغ های چای کشور در مناطق کوهپایه ای و جزو اراضی دیم هستند، نگرانی هایی بابت خشکسالی وجود دارد، هر چند سازمان هواشناسی شرایط بارش را برای استان گیلان نرمال پیشبینی کرده است.
وی تصریح کرد: سال جاری باغ های چای کشور سرمای اول فصل را نداشتند و عواملی همچون وضعیت بهتر صنعت چای، پرداخت بموقع پول چایکاران و اصلاح و بازسازی باغ ها سبب شده برای سالجاری افزایش تولید پیشبینی نماییم.
رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای از آغاز اردیبهشت آغاز و تا آخر مهر ماه ادامه دارد، اظهار داشت: سال قبل در فصل بهار ۵۶ هزار تن برگ سبز چای برداشت شد.
وی، عملکرد تولید برگ سبز چای از باغ های چای کشور را هفت تن در هکتار عنوان نمود.
جهانساز، روند تولید چای خشک داخلی را از سال ۹۲ به بعد افزایشی دانست و عنوان کرد: در سال ۹۲ تولید چای خشک به ۱۵ هزار تن رسیده بود، اما با حمایت های دولت و ورود باردیگر چایکاران به باغ ها، این فعالیت رونق گرفت.
رییس سازمان چای کشور با ابراز خشنودی از اعلام و ابلاغ بموقع نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار داشت: سال جاری نرخ خرید تضمینی چای ۴۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان داده است.
وی افزود: سال جاری قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۶ هزار و ۶۹۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو، چهار هزار و ۷۸۱ تومان تعیین شده که قیمت خوبی است.
جهانساز خاطرنشان کرد: روند منطقی سازی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای از چند سال پیش شروع شده است، به صورتی که در سال ۹۹ هم نسبت به سال ۹۸ قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای ۲۷ درصد رشد داشت.
به گزارش آبیاری به نقل از ایرنا، سال قبل نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک، چهار هزار و ۶۰۰ تومان و درجه دو حدود سه هزار و ۳۰۰ تومان بود که کارخانجات برگ سبز چای را بیشتر از نرخ تضمینی تعیین شده خریداری می کردند.
طبق آخرین مصوبه دولت قدرالسهم کارخانجات چای بابت بهای برگ سبز چای معادل ۷۵ درصد قیمت خرید تضمینی تعیین می شود و معادل ۵ درصد بهای برگ سبز چای از محل ظرفیت های قانون بودجه سالانه بابت افزایش سرمایه صندوق پشتیبانی از توسعه صنعت چای کشور اختصاص می یابد.
این تصویب نامه مقرر می کند که سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی (سازمان چای کشور) با رعایت قوانین و مقررات مربوط، درمورد محدوده زمانی خرید، تعیین هزینه های تبعی مبحث این تصویب نامه، دریافت تضامین و وثایق معتبر از خریداران برگ سبز چای و زمان بازپرداخت آن، تصمیمات لازم را اتخاذ و بر روش اجرای آنها نظارت کنند.
در این تصویب نامه سازمان چای کشور مکلف است ضمن نظارت دقیق بر فرایند خریدتضمینی برگ سبز چای و پیشگیری از انحراف یارانه پرداختی دولت، اقدامات مورد نیاز را برای توسعه قراردادهای کشت و بهبود کیفیت تولید برگ سبز چای انجام داده و پیگیری های لازم را جهت ساماندهی چای کشور از راه اجرای عملیات به زراعی، بهبود فرآوری و اصلاح ساختار کارخانه های چای، ترویج مصرف چای داخلی و توسعه بازاریابی از راه ظرفیت های صندوق توسعه چای کشور به عمل آورد.


1400/02/13
10:38:48
5.0 / 5
1062
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد