تاثیر هوانوردی بر گرمای هوا
خراسان رضوی یوهانس کوآاس، استاد هواشناسی نظری دانشگاه لایپزیگ آلمان، میزان ابرهای سیروس ناشی از هواپیما را در طول قرنطینه سخت جهانی بین مارس و مه 2020 بررسی و مقادیر آنرا با مقادیر مربوط به زمان مشابه سالهای قبل مقایسه کرد.
به نقل از فیز، ابرهای سیروس که به سبب رشته های بلند و پر مانند شناخته شده هستند، در گرم شدن آب وهوا مشارکت دارند. وقتی ابرهای سیروس بطور طبیعی ظاهر می شوند، بلورهای بزرگ یخی در ارتفاع حدود ۳۶ کیلومتری تشکیل می شوند و به نوبه خود (البته در حد کمی) نور خورشید را به فضا منعکس می کنند. بااین حال، آنها از خروج گرمای تابش شده از جو جلوگیری کرده و یک اثر گرمایش خالص دارند.
وقتی شرایط آب وهوایی مناسب باشد، مسیرهای متراکم در پشت هواپیما تشکیل می شود. این حالت ممکنست باقی بماند و گسترش یابد و ابرهای بزرگتر سیروسی را تشکیل دهد. در این زمان تاثیر آنها بر روی آب وهوا بسیار بالاتر از مقادیر محدود پسدمه (دنباله سفید رنگی که هواپیمای جت در آسمان از خود باقی می گذارد و از بخار آب فشرده درست شده است) به تنهایی است.
پژوهشگران به سرپرستی پروفسور کوآاس تصاویر ماهواره ای ابرها را در نیمکره شمالی، بین ۲۷ درجه و ۶۸ درجه شمالی، در بازه زمانی مارس تا مه ۲۰۲۰ تجزیه وتحلیل و سپس این تصاویر را با تصاویر مربوط به همان دوره در سالهای قبل مقایسه کردند.
وی بیان کرد: با اهمیت تر از همه، مطالعات ما یک رابطه علّی واضح را نشان میدهد. از آنجائیکه ابرها به میزان قابل توجهی با آب وهوا تغییر می کنند، در وضعیت عادی نمی توانستیم تاثیرات ترافیک هوایی را از این طریق تشخیص دهیم. دوره قرنطینه به سبب شیوع کووید-۱۹ فرصتی منحصربه فرد برای مقایسه ابرها در راهروهای ترافیک هوایی در سطوح ترافیک بسیار متفاوت ارائه کرده است.
تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده نشان داد که در قرنطینه جهانی ۹ درصد ابر سیروس کمتری تشکیل شد و ابرها نیز ۲ درصد تراکم کمتری داشتند.
پروفسور کوآاس اظهار داشت: «این مطالعه به وضوح نشان میدهد که پسدمه هواپیما منجر به ایجاد ابرهای سیروس اضافی می شود و بر گرم شدن کره زمین تاثیر دارد.»
بگفته پروفسور کوآاس، داده های جمع آوری شده برآوردهای قبلی را فقط برمبنای مدلهای آب وهوایی تایید می کند و این مطالعه ممکنست توانایی شبیه سازی این اثرات را در مدلهای آب وهوایی بهبود بخشد.
با وجود یافته های این گروه تحقیقاتی، هنوز تحقیقات کافی در مورد تاثیر هوانوردی در گرم شدن کره زمین انجام نشده است. هم اکنون، یک همکاری تحقیقاتی اروپایی شامل گروه تحقیقاتی پروفسور کوآاس درحال بررسی دقیق مکانیزم های جزیی است.
استاد هواشناسی نظری در دانشگاه لایپزیگ اضافه کرد: «قرنطینه جهانی دشوار، زمانی مفید برای تحقیقات ما بوده است. بمنظور کاهش یا حتی جلوگیری از اثر گرم شدن هوا، می توان مسیرهای پرواز را در آینده تنظیم کرد، بعنوان مثال با جدا کردن راهروهای پرواز می توان از تشکیل ابر سیروس جلوگیری کرد.»
نتایج این تحقیق در مجله Environment Research Letters انتشار یافته است.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب