جهادكشاورزی خراسان شمالی:

مجلس لایحه بهكده رضوی را تعیین تكلیف كند

مجلس لایحه بهكده رضوی را تعیین تكلیف كند

آبیاری: ایرنا- درحالی بزرگترین مجتمع اقتصادی شمالشرق کشور موسوم به شرکت زراعی بیماران جذامی در خراسان شمالی به سبب نداشتن سند مالکیت در بلاتکلیفی به سر می برد، که لایحه تعیین تکلیف این مجتمع از دو سال قبل در مجلس شورای اسلامی درحال خاک خوردن است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نداشتن سند مالکیت را با اهمیت ترین مشکل پیشروی بزرگترین مجتمع اقتصادی شمالشرق ایران واقع در شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی دانست و اظهار داشت: دولت در سال ۹۷ لایحه تعیین تکلیف این مجتمع اقتصادی که رویکرد آن نیز رفع اشکال سند مالکیت آن شمرده می شود را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد.
عبدالله یوسفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بااینکه این لایحه در اواخر مجلس دهم از طرف دولت ارائه شد، ولی با گذشت بیش از یک سال از مجلس یازدهم، همچنان این لایحه در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف نشد و ما برای رفع اشکال این واحد اقتصادی چشم به تصمیم مجلس شورای اسلامی داریم.
وی افزود: تا حالا درخواست های زیادی برای واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی عنوان شد که به سبب نداشتن سند امکان واگذاری میسر نشد و حتی دریافت تسهیلات بانکی برای رفع اشکال نقدینگی این مجتمع نیز از طرف مدیران قبلی و فعلی را به جایی نبرد و این در حالیست که با داشتن سند امکان سرمایه گذاری جدید و حتی دریافت تسهیلات ارزان برای رونق آن وجود دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی اظهارداشت: مجتمع اقتصادی بهکده رضوی ۳۵ هزار هکتار مرتع مرغوب و ۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی برای دیمکاری و پنج هزار راس دام سبک و ۳۰۰ راس دام سنگین دارد که به سبب ضعف مدیریتی و عدم مجوز قانونی برای واگذاری به بخش خصوصی و حتی مشارکتی، این واحد بزرگ اقتصادی چندین سال گرفتار ضرر دهی شد.
یوسفی اظهارداشت: بااینکه در چند سال اخیر با مساعدت وزارت جهادکشاورزی و اجرای طرح های گلخانه ای این مجتمع تا حدودی توانست روی پای خود بیاستد و حدود ۵۰ میلیاردریال از بدهی خود به تامین اجتماعی را بابت حق بیمه کارگران این مجتمع پرداخت کند، ولی برای سرمایه گذاری بیشتر باید نسبت به سند آن تعیین تکلیف شود و این کار نیز با تصویب قانون از طرف مجلس شورای اسلامی امکانپذیر است.
بهکده رضوی نام آبادی واقع ۸۵ کیلومتری غرب شهرستان مانه و سملقان در حد فاصل رود اترک و جنگل گلستان بین مرز خراسان شمالی و استان گلستان قرار دارد که در سال ۱۳۴۲ بمنظور سکونت بیماران مبتلا به جذام به وجود آمد و برای امرار و معاش این افراد، دام و زمینهای کشاورزی در اختیار آنان قرار گرفت و در سالهای اخیر برای فعالیت اقتصادی بهکده رضوی شرکت سهامی زراعی به همین نام تشکیل و ۳۹۰ نفر از خانواده جذامیان سهامدار اصلی آن محسوب می شوند.
این واحد بزرگ اقتصادی از یک دهه گذشته تا حالا به سبب آنچه که ضعف مدیریتی اعلام می شود، با مشکل شدید مالی مواجه گردید به شکلی که بطور موقت برای رفع نقدینگی و مضیقه بودجه به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار شد که این نهاد حمایتی نیز به سبب عدم تعیین تکلیف سند، از آن خارج و بطور موقت تا تعیین تکلیف لایحه دولت در مورد این مجتمع اقتصادی از طرف مجلس شورای اسلامی نظارت بر عملکرد آن به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.



منبع:

1400/04/08
12:31:23
5.0 / 5
1101
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد