شروع تلاش ها برای انعقاد معاهده جهانی زباله های پلاستیکی

شروع تلاش ها برای انعقاد معاهده جهانی زباله های پلاستیکی

آبیاری: آبیاری: باوجود چندین دهه تلاش، آلودگی پلاستیکی تشدید شده؛ واقعیتی تلخ که نمایندگان حدود 200 کشور جهان را روز گذشته (دوشنبه) در اروگوئه گرد هم آورد.


به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، در این جلسه نمایندگان حدود ۲۰۰ کشور جهان آغاز به ترسیم مسیری کردند تا نخستین معاهده جهانی برای مبارزه با آلودگی پلاستیکی منعقد شود.
"اینگر اندرسن"، مدیر اجرائی برنامه محیط زیست سازمان ملل مستقر در نایروبی در ابتدای این مذاکرات اظهار داشت: می دانیم که جهان اعتیاد شایان توجهی به استفاده از پلاستیک دارد.
وی ادامه داد: بحران پلاستیک نیز یک بحران اقلیمی است. پلاستیک دارای ردپای کربن سنگین و مواد شیمیایی است.
نشست اروگوئه بعد از آن انجام شد که طرفین در مجمع محیط زیست سازمان ملل در نایروبی در ماه مارس توافق کردند تا یک کمیته بین دولتی برای مذاکره و نهایی کردن معاهده قانونی الزام آور پلاستیک تا سال ۲۰۲۴ تشکیل گردد.
این تصمیم بزرگترین پیشرفت زیست محیطی از زمان امضای توافقنامه پاریس برای مهار گرمایش جهانی در سال ۲۰۱۵، تلقی می شود. برخی برآوردها حاکی از آنست که هر دقیقه یک کامیون زباله پلاستیکی در دریا رها میشود. پیش بینی می شود که میزان مواد پلاستیک ورودی به اقیانوس ها تا سال ۲۰۴۰ سه برابر شود. همزمان، میکروپلاستیک ها در خون انسان، ریه، طحال و بافت کلیه و حتی در بافت جنین یافت شده است.
به گزارش فرانس ۲۴، کارشناسان براین باورند در صورت وجود اراده سیاسی کافی، این تنها یک توافق نامه بین المللی و از نظر قانونی الزام آور است که می تواند شروع متوقف کردن یکی از بدترین بلاهای محیط زیستی روی کره زمین باشد.



1401/09/08
15:15:27
5.0 / 5
720
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد