درخواست اعمال محدودیت واردات پنبه در فصل برداشت

درخواست اعمال محدودیت واردات پنبه در فصل برداشت

به گزارش آبیاری، وزارت جهاد کشاورزی خواهان محدودیت واردات پنبه از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان برداشت این محصول از مزارع داخلی شد.



به گزارش آبیاری به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزارجریبی، مجری طرح پنبه کشور با اشاره به اینکه برداشت وش پنبه در استان گلستان و بطور جزئی در استانهای اردبیل، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی شروع شده است، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست در زمان برداشت این محصول از مزارع داخلی، واردات پنبه را محدود و متناسب با نیاز صنایع ریسندگی انجام دهد.
وی اضافه کرد: متأسفانه همزمان با برداشت وش پنبه، واردات پنبه همچنان صورت می گیرد و ممکنست به تولید داخل صدمه وارد کند.
وی گفت: ما با انجام مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی خواسته ایم درباره ی این مساله چاره اندیشی شود.
هزارجریبی، پنبه را جز کالاهای اساسی و اولویت دار عنوان و اشاره کرد: سال قبل به سبب واردات بی رویه پنبه و مسائل تجاری برای پنبه تولید شده در کشور مشکلاتی بوجود آمد.
وی با اشاره به اینکه به سبب بروز مسائلی در تجاری پنبه در سال گذشته، خشکسالی و گرمای شدید، محدودیت آب و قطعی برق چاه های آب کشاورزی، امسال پیش بینی تولید پنبه کمتر از سال ۱۴۰۱ و برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید وش پنبه امسال ۳۳۰ هزار تن بود که باتوجه به مسائل یاد شده برآورد می نماییم تولید به ۳۰۰ هزار تن برسد.
مجری طرح پنبه کشور، نیاز سالانه صنایع ریسندگی کشور به پنبه را حدود ۱۵۰ هزار تن برآورد کرد و اذعان داشت: ۸۰ هزار تن پنبه در داخل تولید می شود و بدین جهت فقط به واردات ۷۰ هزار تن پنبه نیاز است.
وی درباره ی برداشت وش پنبه در استان گلستان نیز پیش بینی کرد: در این استان حداقل ۳۰ هزار تن وش پنبه تولید شود و از این مقدار، حدود ۱۰ هزار تن پنبه در کارخانه های پنبه پاک کنی بدست آید.
به گفته هزارجریبی، هر سال برداشت وش پنبه در استان گلستان از شروع شهریور شروع می شد، اما امسال به سبب گرما و خشکسالی، برداشت این محصول ۱۵ روز زودتر شروع شده است.
به گزارش آبیاری به نقل از مهر، ممنوعیت واردات در فصل برداشت برای برنج اجرائی شده است که موافقان و مخالفانی دارد. فعالان بازار عنوان می کنند بخش خصوصی باید همزمان خرید محصول داخل و واردات را انجام دهند تا بازار تامین بوده و کمبودی رخ ندهد.

1402/06/28
15:55:22
5.0 / 5
317
تگها: آب , كشاورزی
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد