لزوم سرمایه گذاری در گردشگری محلی

لزوم سرمایه گذاری در گردشگری محلی

آبیاری: هر سال گردشگران بسیاری به نقاط مختلف جهان سفر می کنند که از محل آن میلیونها فرصت شغلی به وجود می آید؛ فرصتی که علاوه بر ارزآوری سبب سرمایه گذاری ها گوناگون در حوزه های اقتصادی می شود. ایران با داشتن جاذبه های گردشگری خیلی یک فرصت طلایی را برای درآمد زایی و رونق اقتصاد محلی در اختیار دارد.



به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، امروزه در جهان از اقتصاد گردشگری بعنوان یکی از مظاهر تجلی اقتصاد مردمی و مشارکتی نام برده می شود. اقتصاد گردشگری به آن دسته کارهای اقتصادی اشاره دارد که از صنعت توریسم نشأت گرفته و شامل درآمدهای ناشی از اقامت، خوراک، حمل و نقل و خرید سوغات و هدایا می شود. گردشگری می تواند به رشد اقتصادی، توسعه زیرساخت ها، افزایش تبادلات فرهنگی و ایجاد اشتغال کمک نماید.

بسیاری از شهرهایی که از جاذبه های گردشگری برخوردار می باشند به سوی ایجاد تعاونی های محلی بومگردی و صنایع دستی رفته و علاوه بر کارآفرینی، به ممر درآمدی برای خانوارها و افراد بومی تبدیل گشته اند.

در این بین شرکتهای خدمات گردشگری و اقامتی در قالب تعاونی بهترین راه مشارکت آحاد جامعه به شمار می روند. استفاده از تعاونی ها باعث کاهش هزینه ها در بازار، افزایش کارایی، بهبود کیفیت محصولات و افزایش پایداری در مقاصد گردشگری می شود.

تشکیل تعاونی ها و اتحادیه های صنایع دستی و گردشگری ضمن اشتغالزایی و معرفی جاذبه های توریستی استان ها و آشنایی مردم با فرهنگ و پیشینه و هنرهای کشور راهکار مناسبی برای حفظ و احیای این صنعت اشتغالزا و ارزآور بشمار می رود.

دولت در این راه می تواند با حمایت خود ضمن رفع موانع پیش رو بوسیله همکاری با بخش های خصوصی و تعاونی بستر توسعه گردشگری در ایران و عرضه و فروش محصولات خانگی و صنایع دستی را فراهم آورد.

عمده تعاونی های گردشگری و صنایع دستی به صورت خانگی و خانوادگی اداره می گردند تا از این راه سود حاصله بین تمام اعضا تقسیم می شود.

به اعتقاد کارشناسان با گسترش و راه اندازی تعاونی های صنایع دستی و گردشگری زمینه ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه های کوچک و بزرگ فراهم می شود.

در همین راستا عبدالله بهرامی ـ کارشناس بخش تعاون در گفت و گو با ایسنا، از ثبت ۳۰۰ رشته صنایع دستی در کشور آگاهی داد و اظهار داشت: بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور است که می تواند نقش اساسی در توسعه و شکوفایی کشور داشته باشد. اکنون صنایع دستی بعنوان جلوه ای اصیل از فرهنگ و هنر و هویت ایرانی در تولید ناخالص داخلی، اشتغال پایدار و توسعه صادرات غیرنفتی اثرگذار بوده است. در عین حال ضروریست توجه بالاتر از پیش به ظرفیتهای موجود در این بخش صورت گیرد.

وی به تنوع آب و هوایی و اقلیمی کشور اشاره کرده و می گوید: بنگاه های تعاونی می توانند به کاهش هزینه های واسطه گری منتج شده و باعث افزایش بهره وری و توسعه بازارهای داخلی و خارجی شوند.

عدم دسترسی به تسهیلات مناسب، عدم پوشش بیمه ای، ضعف در بازاریابی و نبود زیرساخت موردنیاز برای فروش همچون مشکلات فعالین گردشگری و صنایع دستی است.این کارشناس بخش تعاون با این وجود به مشکلاتی که فعالین تعاون در عرصه گردشگری و صنایع دستی با آن روبه رو هستند اشاره کرده و می گوید: یکی از محدودیت هایی که تعاونی های صنایع دستی و گردشگری دارند نبود منابع مالی و عدم دسترسی به تسهیلات مناسب می باشد. عدم پوشش بیمه ای، ضعف در بازاریابی و فروش و نبود زیرساختهای موردنیاز برای توسعه شبکه فروش و عرضه محصولات هم از موانعی است که فعالین این بخش با آن مواجهند.

بهرامی اظهار امیدواری کرد با عرضه آموزش های تخصصی و بهبود بسته بندی محصولات، احیای سنت گردشگری و صنایع دستی در کشور محقق شود.

تشکیل تعاونی ها و اتحادیه های صنایع دستی و گردشگری ضمن اشتغالزایی و معرفی جاذبه های توریستی استان ها و آشنایی مردم با فرهنگ و پیشینه و هنرهای کشور راهکار مناسبی برای حفظ و احیای این صنعت اشتغالزا و ارزآور بشمار می رود.

دولت در این راه می تواند با حمایت خود ضمن رفع موانع پیش رو بوسیله همکاری با بخش های خصوصی و تعاونی بستر توسعه گردشگری در ایران و عرضه و فروش محصولات خانگی و صنایع دستی را فراهم آورد.
اکنون خیلی از شهرهایی که از جاذبه های گردشگری برخوردار می باشند به سوی ایجاد تعاونی های محلی بومگردی و صنایع دستی رفته و با این کار علاوه بر کارآفرینی، به ممر درآمدی برای خانوارها و افراد بومی تبدیل گشته اند. در این شهرها انواع خوراکی ها، پوشاک و البسه، شیرینی جات و صنایع دستی در قالب سوغات به گردشگران عرضه می شود.
به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، کارشناسان باور دارند که شرکتهای تعاونی گردشگری از خصوصیت های ممتازی برخوردار می باشند که همچون آنها می توان به کاهش هزینه ها و امکان خلق محصولات و عرضه خدمات متنوع برای گردشگران و افراد فعال در این صنعت اشاره نمود. اعضای تعاونی های گردشگری بوسیله شبکه سازی و بازاریابی باعث دسترسی بیشتر به بازار فروش شده و کسب و کار خویش را رونق می بخشند.
تشکیل تعاونی های گردشگری و بوم گردی باعث رونق کسب و کارهای محلی در مناطق کم برخوردار می شود و با بهره گیری از پتانسیل بالای تعاونی ها علاوه بر تحول در گردشگری، بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال فراگیر با رویکرد تعاونی درحوزه گردشگری و صنایع دستی و مشاغل خانگی به وجود می آید.

به طور خلاصه، به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، امروزه در جهان از اقتصاد گردشگری به عنوان یکی از مظاهر تجلی اقتصاد مردمی و مشارکتی نام برده می شود. در همین جهت عبدالله بهرامی ـ کارشناس بخش تعاون در گفت و گو با ایسنا، از ثبت ۳۰۰ رشته صنایع دستی در کشور آگاهی داد و گفت: بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور است که می تواند نقش اساسی در توسعه و شکوفایی کشور داشته باشد. عدم دسترسی به تسهیلات مناسب، عدم پوشش بیمه ای، ضعف در بازاریابی و نبود زیرساخت موردنیاز برای فروش همچون مشکلات فعالین گردشگری و صنایع دستی است. این کارشناس بخش تعاون با این وجود به مشکلاتی که فعالین تعاون در زمینه گردشگری و صنایع دستی با آن روبه رو هستند اشاره کرده و می گوید: یکی از محدودیت هایی که تعاونی های صنایع دستی و گردشگری دارند نبود منابع مالی و عدم دسترسی به تسهیلات مناسب می باشد.
1404/07/27
11:58:51
5.0 / 5
9
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد