۸۰ کیلومتر از مسیر راه آهن رشت - آستارا تحویل پیمانکار روسی شد

۸۰ کیلومتر از مسیر راه آهن رشت - آستارا تحویل پیمانکار روسی شد

آبیاری: طبق آن چه استاندار گیلان اعلام نموده، 50 درصد از مسیر راه آهن رشت - آستارا یعنی حدود 80 کیلومتر از مسیر 162 کیلومتری به پیمانکار روسی برای عملیات اجرائی تحویل داده شده است.



به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا، پروژه راه آهن رشت - آستارا یکی از حلقه های کلیدی اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا، روسیه، قفقاز و آسیای میانه است و همین طور حلقه اتصال بخش شمالی کریدور شمال - جنوب به حساب می آید و می تواند جایگاه کشور را در نقشه حمل و نقل جهانی بطور قابل ملاحظه ای ارتقا دهد.
بهره برداری از این مسیر ۱۶۲.۵ کیلومتری افزون بر توسعه تجارت بین المللی و افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از کشور، ظرفیت گردشگری و حمل و نقل مسافری شمال کشور نیز افزایش خواهد یافت.
این پروژه شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می شود و با بهره برداری از این مسیر ریلی، ظرفیت جابه جایی بار سالانه تا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت که علاوه بر کاهش فشار بر حمل و نقل جاده ای موجب کاهش آلاینده های زیست محیطی نیز می شود.
همچنین گفته می شود که این مسیر ریلی شمال–جنوب زمان حمل کالا از هند تا فنلاند را از ۴۵ روز (در مسیر دریایی) به حدود ۲۱ روز می کاهد و سبب صرفه جویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حمل و نقل خواهد شد.
از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی همچون تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد و با افزایش حجم بار ترانزیتی به توسعه زیرساخت های لجستیکی و اقتصادی منطقه گیلان و بطور کل کشور کمک شایانی خواهد شد.
در مهرماه امسال در تشریح آخرین وضعیت ساخت این پروژه ملی و بین المللی فرزانه صادق - وزیر راه و شهرسازی - اطلاع داد که حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک و تثبیت شده و بیشتر از ۳۰ کیلومتر آن برای ادامه کار به طرف روسی تحویل داده شده است.
صادق همین طور مطرح کرد که این پروژه با حمایت مالی روسیه و از راه وام تامین شده است، ظرف سه سال آینده تکمیل خواهد شد و اتصال ریلی ایران به روسیه و آذربایجان را آسان می کند.
وزیر راه با تأکید بر ضرورت تضمین پایداری انتقال بار میان سه کشور همسایه و کاهش حداکثری موانع عبور، پیشنهاد کرد طی سه ماه آتی، برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت توسط سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان تهیه شود و سند آن نشست آینده سران سه کشور به امضاء برسد.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی نیز پیشتر اطلاع داده بود که تملک اراضی مسیر راه آهن رشت_آستارا تا آخر سال به اتمام می رسد و انتظار می رود که عملیات راه اندازی از سال آینده اجرائی شود.
بتازگی اما هادی حق شناس - استاندار گیلان - از آزادسازی و تحویل ۵۰ درصد از مسیر راه آهن رشت - آستارا به پیمانکار روسی اطلاع داد و گفته است که پروژه رشت - آستارا بعنوان بخش کلیدی کریدور شمال- جنوب با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است.
وی در تشریح این خبر همین طور گفته که از حدود ۱۶۰ کیلومتر مسیر این طرح، ۸۰ کیلومتر آزادسازی و به پیمانکار روسی تحویل داده شده و ۸۰ کیلومتر باقیمانده نیز تا آخر سال آماده واگذاری خواهد شد.
استاندارد گیلان همین طور عنوان کرده است این مسیر اهمیت بالای ی در افزایش ترانزیت کالا میان ایران و روسیه و کشورهای قفقاز دارد و با تکمیل آن، ارتباط ریلی مستقیم ایران با بنادر دریای خزر برقرار خواهد شد.
بطور خلاصه، گفته می شود که این مسیر ریلی شمال–جنوب زمان حمل کالا از هند تا فنلاند را از ۴۵ روز (در مسیر دریایی) به حدود ۲۱ روز کاهش می دهد و سبب صرفه جویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حمل و نقل خواهد شد. وزیر راه با تکیه بر ضرورت تضمین پایداری انتقال بار میان سه کشور همسایه و کاهش حداکثری موانع عبور، پیشنهاد کرد طی سه ماه آتی، برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت توسط سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان تهیه شود و سند آن نشست آینده سران سه کشور به امضاء برسد.


منبع:

1404/08/19
09:37:47
5.0 / 5
10
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آبیاری
persianwet.ir - مالکیت معنوی سایت آبیاری متعلق به مالکین آن می باشد