دودی که باید فیلتر شود، فیلتر دوده چیست؟
به گزارش آبیاری فیلتر دوده که بیشتر در خودرو های دیزلی استفاده می شود، قطعه ای حیاتی برای اجرای استانداردهای زیست محیطی خودروهاست که در سالهای اخیر چالش برانگیز شده است. چالش های زیست محیطی ناشی از دود خودرو های گازوئیلی چیست و فیلتر دوده چگونه آنها را کاهش می دهد؟
به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا انواع کامیون ها، کامیونت ها، اتوبوس ها و مینی بوس هایی که از گازوئیل بعنوان سوخت استفاده می نمایند، خودروی دیزلی محسوب می شوند. این خودرو ها سهم قابل توجهی در آلودگی شهرمان دارند.
بر اساس بر مبنای اطلاعات سایت کنترل کیفیت هوای تهران، دود سیاه خروجی از موتورهای دیزلی شامل ترکیبات کربن نسوخته است که به علت ایراد در عملکرد موتور خودرو ایجاد می شوند. گاز خروجی از موتورهای دیزل شامل دود سیاه وسفید، سوخت نسوخته، روغن و... در چارچوب ذرات معلق است. دوده یا کربن سیاه ماده ای است که از سوختن ناقص گازوئیل تولید می شود.
مضرات دود ناشی از خودرو های دیزلی
ذرات خروجی اگزوز خودرو های دیزلی که در هوا منتشر می شوند، اثرات زیانباری روی سلامت انسان ها دارند. تنفس این ذرات باعث مبتلا شدن به بیماری هایی نظیر موارد زیر می شود:
* بیماری های قلبی و عروقی ( تصلب شریان ها، سکته قلبی، ایجاد لخته در عروق)
* بیماری های ریوی( التهاب و سوزش ریه، عفونت ریه، تشدید آسم، انسداد مزمن ریه، کاهش رشد ریه کودکان و...)
* اختلال در دستگاه عصبی
نصب فیلتر جذب دوده در اگزوز خودرو
فیلتر دوده یک دستگاه استوانه ای شکل شامل فیلترهای فشرده است که در اگزوز خودرو های دیزلی نصب می شود. این فیلتر فقط ذرات معلق موجود در اگزوز خودرو را جمع آوری و به گاز بی خطر کربن دی اکسید تبدیل می کند.
در حال حاضر فیلتر دوده مانند یکی از اجزای اساسی و حیاتی خودرو به طور گسترده در شرکتهای خودروساز دنیا استفاده می شود.
اولین فیلتر دوده برای حذف خودرو های دیزلی در تیرماه سال ۱۳۹۳ توسط شهرداری تهران به کشور وارد شد. مطابق قانون مصوب هیئت دولت از آغاز سال ۹۴ فیلترهای دوده باید روی خودرو های دیزلی نصب می شدند. متاسفانه تا پیش از این در ایران حتی یک خودروی دیزلی مجهز به چنین فیلترهایی وجود نداشت.
به گزارش آبیاری به نقل از ایسنا در سال ۹۳ بر مبنای مصوبه هیأت دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان با وجود مخالفت های گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیط زیستی شدند و حتی آرش حسینی میلانی - رئیس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر - ضمن اشاره به اهمیت نصب فیلتر دوده روی خودرو ها تاکید کرده بود: در شرایطی که خودروسازان در یکی دو سال قبل بیشترین سود و استفاده را از تحولات اقتصادی برده اند و به بهانه تحریم ها، خودروهایشان را با همان کیفیت و بلکه کمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته اند، با همان بهانه تحریم ها می خواهند از انجام کمترین وظیفه در جهت قانون هوای پاک شانه خالی کنند.
با وجود آنکه مدیران شهری و اعضای شورای شهر بر ضرورت نصب فیلتر دوده روی اتوبوس های پایتخت تاکید نمودند اما در جریان بررسی لایحه شهرداری تحت عنوان «انتشار ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل»، اعضای شورای شهر تهران در دوم دیماه سال ۹۷ به اختصاص بخشی از اوراق مشارکت به خرید فیلتر دوده رای منفی دادند و بنابراین خرید فیلتر دوده از محل ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت حذف شد و با این تصمیم شورای شهر، یکی از منابع مهم خرید فیلتر دوده، از ردیف های کمک حذف شد و سر فیلتر دوده از کمک ها بی کلاه ماند!
پس از تشکیل دولت سیزدهم احمد وحیدی - وزیر کشور - آذرماه سال جاری ضمن اشاره به مبحث فیلتر دوده اظهار داشت: با عنایت به هزینه بالای واردات فیلتر دوده ها این ظرفیت در کشور وجود دارد که به سمت تولید این نوع فیلترها با همکاری وزارت دفاع و دیگر مراکز تحقیقاتی برویم.
منبع: آبیاری
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب